Löpning ryggsäck

Hej,

Har lite problematik med ryggsäck jag nyligen införskaffat. Tränar inför grund.militärutb. i form av marsch och löpning. Marsch går helt problemfritt men vid löpning med säcken börjar axelremmarnas "spännen" direkt att glida (osäker på vad som är de rätta orden här) och efter 30-50m är det dags att dra åt dem igen. Det är en Berghaus Vulcan som kostade en hacka och som jag läst mycket gott om, så en alltför simpel ryggsäck/billigt smäck torde ej vara problemet.

Går i tankarna på att hel enkelt tejpa under "spännena" så låses fast av tejpen, men då blir den ganska svår att ta av och få på.

Kommentarer och Andra idéer välkomnas, Tack!
 
Träna löpning genom löpning och ryggsäcksmarsch genom ryggsäcksmarsch. Jag ser ingen vinning i att löpträna med en så stor rygga? ...snarare onödig påfrestning på knän, höfter och rygg och axlar!
 
fattar heller inte riktigt varför man skulle löpträna med en 100 liters rygga. själv använder jag haglöfs gram comp som fungerar utmärkt för löpning
 
När jag skrev "~kommentarer välkomnas" var det underförstått gällande spännena, ber om ursäkt ifall det inte var tydligt nog.

När jag är ute och går vet jag inte exakt vad det är som skall göras, om jag bara ska gå, hur långt jag ska gå etc, emellanåt känner jag för att det är dags att börja springa en stund och då uppkommer problemet. Det är sant att man får vara försiktig med påfrestningar..

Jo det är klart att man ska investera i ännu en ny ryggsäck bara för att det annars ser dumt ut, vilken tur å andra sidan att man har förmågan att inte bry sig annars kunde det blivit en dyr hobby.
 
jag fattar i alla fall.

När jag höll på med att springa med ryggsäck (LK100 och LK70 på senare tid Norröna Recon, nu gör jag det inte jätteofta pga problem med tid att komma ut med ryggsäck överhuvudtaget :) )

Jag antar att du är ny på det och förmodligen har en löpstil som liknar den du använder vid normal terränglöpning. Dvs något hoppigt/skuttigt. Annars har jag svårt att se hur spännena kan juckas upp.

När man springer med (tyngre)ryggsäck är det viktigt att man böjer på knäna så lite som möjligt för att spara dessa för en allt för storbelastning. Detta hjälper även att hindra ryggan skalla dig i bakhuvvet :) Testa att endast pendla lätt med bena för att ta dig fram.

Det känns som om spännena skulle jucka upp sig vid normal marschhastighet annars också - gör de det skulle du kunna se över ett byte av dessa.
 
7S inne på rätt spår, det krävs helt olika löpstilar. Men med full 100l ryggsäck gäller det bara att kunna göra 500m krokigt, snabbt. Inte ens vi var supermän.

Jag vet inte din ålder, ditt träningsläge, dina ben och fotvinklar. Men att springa med stor ryggsäck är definitivt inte helt ofarligt. Kroppen är inte byggd för det.

När sen remmar och spännen inte fungerar väl är det ju en indikering på att något är fel. På min tid så sydde vi ihop remmarna efter inställning, då ändrar sig inte bärsymetrin.

Öppnar sig bröstrem, midjebälte etc så får du ju byta till en bättre kvalitet som håller sig stängd. Många utelador har spännen av bättre kvalitet.

Angående vikt i säcken så hade vi 10-14 mm stålplåtar i så att vi fick vikten nära ryggen, se till att se sitter still i säcken. Närmaste smedja kan leverera och även få en mjuk bock på dem.

Angående rörelsemaskinen så skulle jag rekommendera dig ett besök hos fotlabbet och få reda på om du brukar rätt skor och inläggssulor. Det här är viktigt, innan du skadar dig.

Var rädd om dig.
go tur
 
Jepp, jag är helt ny och det är ganska hoppigt, när de väl börjar gå upp blir det värre och värre, inledningsvis efter att jag dragit åt dem är det inte kännbart.
Ska ha knä-tipsen i åtanke och se om det hjälper, om inte så iaf minska skaderisken är aldrig fel.
Sy ihop är nog inte så dumt, även om jag är lite feg och göra'att då säcken är helt ny. Ska ta en titt på det och nya spännen.

Jag använder 10-litersdunk fylld med sand för tillfället och några vattenflaskor. Tyngdpunkten på dunken är inte så pass nära ryggen som metallplattor hade varit men känns helt ok att vandra med.
 
Att träna löpning med ryggsäck inför GMU är överdrivet.
Kan vara aktuellt inför en mer avancerad befattning efter GMU.
Försvarets Stridssäck 2000 har volym 35L och jag har väldigt sällan sprungit med den.

En hoppande o studsande stil är aldrig bra för kroppen. Försök få en "flytande" stil om du måste springa med 100L. Börja med att träna löpteknik utan belastning.

Går det att justera remmarna efter rygglängden? vilken vinkel har axelrems-stramarna (eller vad de heter längst upp) om det finns?
 
Prova att ta såna där påsförslutare i plast och sätt om remmarna precis intill spännet. Kan funka, om inte var det ju iaf ingen större kostnad att testa :).

bc373.jpg
 
Ja det kan jag mycket väl tänka mig att det är men det är lite som du säger; det är inför en eventuell avancerad utbildning efter GMU och har jag förstått det rätt hoppar man på det ganska direkt så tid till anpassning då är det inte mycket tal om... om så är fallet.
Sen handlar det ganska mycket om att testa mig själv, en vilja att pressa mig till det yttersta och liknande hollywoodromantik med en mörk stämma och bild på några karlars kraftigt grimaserande ansikten man kan raljera med:)

jaa sådana påsklämmor skulle man ju kunna testa faktiskt, ska ta en titt på det med.
 
det är inför en eventuell avancerad utbildning efter GMU och har jag förstått det rätt hoppar man på det ganska direkt så tid till anpassning då är det inte mycket tal om... om så är fallet.

Ambitioner har ingen direkt dött av. KÖR HÅRT och tillse att må riktigt dåligt under tiden (ej sömn eller mat) så kommer det gå vägen!! :)
 
Uppenbart bottnade inte de här meningarna.

Jag vet inte din ålder, ditt träningsläge, dina ben och fotvinklar. Men att springa med stor ryggsäck är definitivt inte helt ofarligt. Kroppen är inte byggd för det.

Var rädd om dig
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krondike Ryggsäck till löpning mm Transportera 6
bigfoot Storlek på ryggsäck för löpning? Transportera 4
Ix Ryggsäck till klättring och löpning Transportera 3
KnightofNi ryggsäck till löpning Transportera 6
rogera1 Vätskeväst för vandring/löpning Transportera 4
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.