Lettvandrat dagstur ved Järpen

I slutten av September kommer jeg til og dra en tur til Järpen i forbindelse med jobb.
Selve jobben, skal etter planen ikke ta så lang tid, så jeg tenkte at jeg skulle benytte anledningen til å "vandre" litt på Svensk side. Ettersom jeg inte har ubegrenset med tid, så kan en rundtur på 5-6 timer nok være den optimale lengden. Det går også at vandra frem og tilbake på samma led, da blir det enklere å tilpasse til tidsskjemaet.

Nogon som har tips ?

-Haakon
 
Åk till Åre...eller vidare

Hejsan,

Nja några riktigt intressanta vandringar i Järpen är nog lite svårt att hitta om du nu inte gillar att gå i skog, för det finns det gått om. Så mitt tipps är att ta första bästa tåg eller buss rvå mil västerut till Åre och göra en tur på Åreskutan. Är vädret fint är det t.ex alltid trevligt att gå upp på toppen.

Alternativt kan du fortsätta vidare mot Norge och hoppa av i t.ex Enafors eller Storlien där det finns ett flertal dagsturer som är värda att göra. T.ex är turen upp till silverfallet från Enafors riktigt fin.

/ Stefan
 
Hei Stefan

..takk for tipsen.

Jeg vet at det er mye skog i området, det er derfor det er så greit å få noen tips før jeg drar :)
Åreskutan har jeg vært på mange ganger allerede, men Silverfall var ukjent for meg. Det kan hende jeg tar en tur dit. Storlien kan også være et godt utgangspunkt. Jeg har vært der mange ganger, men aldrig vandrat der, så det er kanskje dags :)

Takk for svar

Haakon
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.