Eldstäder med ved utmed Silverleden?

Hej igen!

Efter all fin feedback vi fick om bra vandringar en bit från Sthlm föll det till sist på Silverleden. Med ca 50 tim på oss kändes 6 mil som en rimlig runda och det verkar vara gott om sjöar och vatten utmed leden. Har dock lite frågor som t.ex kan man dricka vattnet där uppe? Har hittills släpat på 5 liter men det känns onödigt om man kan dricka vattnet där. Bör vi tänka på något speciellt med tanke på jaktsäsong och ev. vargar och björn? Finns det eldstäder med ved någonstans och vilken skulle ni rek. att man stannar vid i så fall? Kan man få upp ett tremans Fjällräven där?

Jätteglad för alla entusiastiska och hjälpsamma vandrare med mer erfarenhet än vi!

Mvh William, Sony och Micke
 
Hittat svaren op Majjens blogg!

Självklart har Majjen (Håkan Friberg) mycket detaljerat och lagom beskrivit allt man behöver veta om Silverleden på sin blogg och här. Känns nästan som man varit där redan : )

Mvh Micke
 
För matlagning och till kaffe så funkar sjövatten utan problem, men som dricksvatten så hade jag med mej en vattenrenare (Katadyn Vario). Det är lättare att bära 500g filter än 5 liter vatten.
 

Bilagor

  • IMGP6896.jpg
    IMGP6896.jpg
    72.2 KB · Visningar: 923
Både vet och vatten finns...

Vid vår vandring på Silverleden för en dryg månad sedan fanns det ved att tillgå, dock inte alltid av bästa kvalitet pga bristande regnskydd. Misstänker att senaste månadens många regn inte gjort detta bättre.. Men, vi fick igång eld alla tre kvällarna utan alltför stora bekymmer. Ett aber är att vindskydden inte är så genomtänkta vad gäller uppvärmning med eld. Eldstaden ligger oftast för långt bort och saknar fungerande reflektor.

Vad gäller vatten gjorde vi som många andra numera - bar ett vattenfilter att nyttjas för dricksvattnet och använde "naturligt" vatten till matlagning där vattnet kokas.

Ha en trevlig vandring! Silverleden är en trevlig led med intressanta omgivningar. Läs "Majjens" artikel - den ger en bra förståelse för i vilka historiska bygder ni rör er.

Mvh Curt
 
Spara mig just 4 onödiga kilo.

Tack Curt,

det var typ de pusselbitarna som vi behövde. Ett bra filter alltså. Köpes på Naturkompaniet kan jag tänka mig. Har just undrat varför eldstäderna ligger så långt ifrån vindskydden och med så små och dåliga värmereflektorer. Ser ofta ut så överallt tycker jag. Om någon har kunskap om vattenfilter och för nackdelar, vilket som helt enkelt är bäst är jag idel öra.

Mvh Micke
 
Eget filterval

Tack

Själv använder jag ett MSR MiniWorks http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MSR_MINI_EX
Kompromiss mellan låg vikt och vettig genomströmning. De lättaste och minsta filtren har ofta låg genomströmning = du får pumpa lääänge.
Men viktigt i sammanhanget är att hålla det keramiska filtrets yta ren från beläggningar. Det trögar snabbt till sig om det blir belagt på utsidan, alltså den sida från vilken vattnet trycks in genom filtret och ner i ditt kärl.

Curt
 
Vi gick silverleden i våras och tog vatten ur Svartälven vid Silvergruvan, det smakade helt ok, sedan finns det en vattenkälla vid Björnhöjden som vi fyllde på våra vattenflaskor med. Ingen av oss blev sjuka :) All matlagningsvatten tog vi ur sjöarna // Sznussan
 
Dags att skaffa filter då!

Det låter som att ett vattenfilter är lösningen. Jag som trodde jag hade allt nu. Blir visst aldrig fullutrustad i den här sporten : ) Tack för tipsen om filter, källor och sjöar! Ännu en vecka kvar innan vi drar. Finns tid för lite frågor till. Dyker säkert upp nåt ; )


Mvh Micke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.