Lasta på/av en Bil?

Hej!
Finns det något smart och enkelt sätt av lasta av/på
en kajak själv från ett biltak? Eller är det råstyrkasom gäller? Jag har köpt last hållare som man
formar själv till ett U(kajaken ligger som man paddlar,om man säger så)
Paddle on!
BjörnE

Förlängare

Hej Björn!

Jag har en liten anordning som gör det mycket lättare att lasta av och på kajaken. Det är en cirka 1,20m lång aluminiumprofil, som jag kan sticka in i det främre takräcket, så att cirka 50 cm sticker ut. Denna del har jag klätt med liggunderlag, surrat med silvertejp.

När jag lastar kajaken lägger jag fören på denna del som sticker ut, sedan kan jag gå bakåt och lyfta in aktern på kajaken i lasthållaren, och sedan tippa in fören. Mycket enkelt. När man skall ta av kajaken kan man göra omvänt, fast jag brukar göra nån mittemellan-variant, där jag från sidan av bilen lyfter ut fören, sedan klarar jag att lyfta av hela kajaken.

Fick senast igår nyfikna frågor om denna konstruktion. Har man inte ett takräcke som det går att skjuta in en sån här förlängare i, så kan man sätta fast den mot takräcket med två korta spännband. Det har jag också prövat.

Billig, enkel och bra gör-det-självvariant.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Förlängare från Thule

Thule har en färdig utdragbar förlängningsarm ("Thule Outrigger 547") som tillbehör. Passar lasthållare med fyrkantsprofil. Kan kanske vara ett alternativ.

Hälsn.
Björn G.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips