Längd på stighudar

Jag tänkte beställa stighud på metervara till 2 par turskidor, men började fundera på hur mycket jag egentligen behöver. Behöver den täcka hela skidan eller räcker det med ex. 150cm stighud till 2 meter skida?

Hej!

Du kan göra vilket som! Med stighudar lika långa som skidorna kommer fästet att bli väldigt bra (för bra, tycker jag) så helt klart kan Du korta lite. Hur mkt Du ska ska korta kanske ngn annan kan hjälpa dig med.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ska du dra pulka i oländig terräng behövs hellånga. Sen finns skarjärn men det har jag aldrig provat. Kanske skulle kunna vara ett komplement.

Jag har ett par skidor med fast monterad stighud på.
Den täcket ca halva skidan, centrum där tyngdpunkten ligger.

Ska du dra pulka i oländig terräng behövs hellånga. Sen finns skarjärn men det har jag aldrig provat. Kanske skulle kunna vara ett komplement.

Skarjärn Har jag aldrig hört talas om förän jag läste det nu! Googlade och såg att det var en intressant grej. Är det bara till Telemarkskidor eler finns det en turvariant? Såg oxå att de anns några som gick att fälla upp och ner beroende på situationen.

Vi har inte direkt några planer på att ge oss ut på några veckolånga tältturer med pulka i oledad terräng, utan det brukar främst bli dagsturer, stugturer och kanske någon enstaka natt i tält. Det där med att kunna fästa stighuden under spannet verkar vara en smidig lösning, men då krävs väl Åsnesskidor med fellelås eller dyl.!? Enda möjligheten på våra skidor, så vitt jag vet, är att fästa stighuden vid skidspetsen. Att skruva fast stighuden under spannet ser jag inte som något alternativ.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips