Längd på skidor?

Hej

Jag har efter några år med småbarn nu hittat till pisterna igen. Dessvärre har jag upptäckt att mina gamla läderpjäxor torkat och den tidiga generationen Åsnes "skrumpnat ihop" på vinden. För att råda bot på detta har jag köpt ett par begagnade T2, men skidproblemet var värre... Timglasskidor?
- Ska man satsa på ett par alpinskidor och sätta telisbindningar på dem? Varför då?
- Hur långa skall skidorna vara (det förefaller mig som man generellt åker på lite längre skidor än vid alpinåkning, stämmer det?. Jag är 180/75)?

Snälla! Hjälp mig in i matchen igen... ;-)

mvh
Håkan Åkesson

Ungefär lika långa som dig själv.

Beror lite på hur du tänkt åka.
Men Ungefär lika långa som dig själv kan du ha. Kanske lite kortare.

Jag skulle rekommendera att köpa ett par skidor med lite midja. (timglas) Det underlättar åkningen och det blir roligare att skidorna svänger när du kantar dom, istället för att man ska tvinga runt dom.

Det är ingen dålig idé att köpa ett par vanliga alpina skidor att montera telis bindningarna på.
Det gör jag själv.

Det är bara känna sig fram. Prova hyra skidor, lite olika kör en dag på dom nästa dag provar du en annan längd osv. Du hittar ganska snabbt vart det känns bäst för just dig.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Ungefär lika långa som dig själv.

nilimaa; sa:
"Ungefär lika långa som dig själv kan du ha. Kanske lite kortare."

- Tack för det!

"Det är bara känna sig fram. Prova hyra skidor, lite olika kör en dag på dom nästa dag provar du en annan längd osv. Du hittar ganska snabbt vart det känns bäst för just dig."

- Nja, jag bor i mälardalen och har inte speciellt stora möjligheter att hitta en uthyrare med någorlunda bra utbud. Dessutom känns det inte som det är så himla viktigt att hitta absolut "rätt", den mesta åkningen under de närmsta åren kommer ändå att bli i blå backar med barnen. Det verkar enklare för mig att köpa ett par begagnade alpinlagg av hyfsad timglasmodell för en hyfsad peng och sedan försöka lära mig hantera dem.

mvh
Håkan Åkesson

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips