Lämplig väg Sthlm - Boden

Hej alla erfarna!
Jag hoppas att ni, eller åtminstone nån av er är duktigare än jag på att hitta smidiga vandringsvägar genom detta land..

Jag och min fyrbenta kamrat planerar att lämna Stockholm till fots i april, och vårat mål är Boden i Norrbotten.
Dock har jag lite bekymmer att hitta en bra väg, jag önskar att hålla mig åt kusthållet (Uppland, Gästrikland, Hälsingland, Medelpad, Ångermanland, Västerbotten, Norrbotten) men är eventuellt flexibel, det viktigaste är att hitta en smidig och trevlig väg som inte tar alltför långa omvägar.
Vi kan mycket väl växla mellan vandringsleder och mindre bilvägar/cykelleder.
Vi är beroende av en och annan stad/mindre samhälle för att fylla på våra förråd.
Hur i hela fridens namn bär jag mig åt för att hitta det jag söker?

Alla tips och förslag emottages med djup tacksamhet!
Vänligen och förhoppningsfullt /Jeanette
 
Vill minnas att det går någon led till Knivsta, och där börjar Upplandsleden som tar dig upp till Skutskär, där Gästrikeleden fortsätter norrut.
Lederna är en blandning av vandringsled och småvägar och passerar en del samhällen så det låter precis som det du letar efter :)

Jag har inte kollat hur det ser ut längre norrut, men jag tror att man kan komma långt (eller rent av hela vägen) bara genom att följa landskapsleder.

Håll oss gärna uppdaterade om vad du hittar. Det låter som en intressant vandring :)
 
Fast lederna tar nog rätt mycket omvägar, gör de inte?

Jättehäftig färd du planerar! Jag instämmer att det vore kul med rapporter sen när du kommer igång.
 
Hej alla erfarna!
Jag hoppas att ni, eller åtminstone nån av er är duktigare än jag på att hitta smidiga vandringsvägar genom detta land..

Jag och min fyrbenta kamrat planerar att lämna Stockholm till fots i april, och vårat mål är Boden i Norrbotten.
Dock har jag lite bekymmer att hitta en bra väg, jag önskar att hålla mig åt kusthållet (Uppland, Gästrikland, Hälsingland, Medelpad, Ångermanland, Västerbotten, Norrbotten) men är eventuellt flexibel, det viktigaste är att hitta en smidig och trevlig väg som inte tar alltför långa omvägar.
Vi kan mycket väl växla mellan vandringsleder och mindre bilvägar/cykelleder.
Vi är beroende av en och annan stad/mindre samhälle för att fylla på våra förråd.
Hur i hela fridens namn bär jag mig åt för att hitta det jag söker?

Alla tips och förslag emottages med djup tacksamhet!
Vänligen och förhoppningsfullt /Jeanette


Jag ska själv gå den sträckan fast senare på året.
Har blivit tipsad den här
http://cykelframjandet.se/om-oss/vad-vi-gor/cykelsparet/

Jag kommer utgå från den sen efter nogrannare titt på toppografin i områderna ska jag försöka sikta på ta mig in till leder om det inte blir för mycket omväg.
 
Här är alla vandringsleder vi har i Sverige. Det ser lite tomt ut längs norrlandskusten. Givetvis finns det stigar och mindre vägar som man kan gå på istället.

EDIT: Orelaterad spaning är att man kan gå från södra Skåne till Vålådalen utan att gå av någon led.
 

Bilagor

  • Screenshot from 2017-01-29 22-54-35.jpg
    Screenshot from 2017-01-29 22-54-35.jpg
    77.3 KB · Visningar: 530
Senast ändrad:
Här är alla vandringsleder vi har i Sverige. Det ser lite tomt ut längs norrlandskusten. Givetvis finns det stigar och mindre vägar som man kan gå på istället.

EDIT: Orelaterad spaning är att man kan gå från södra Skåne till Vålådalen utan att gå av någon led.

Kul att se!

Finns denna publikt eller är det en hemmasnickrad fil?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hult87 Förslag på lämplig plats för dagsutflykter från camp i Sverige/Norge Vandringsleder 4
kristina1986 lämplig minitur i närheten av Gbg? Vandringsleder 5
peot Föreslå en lämplig tur! Vandringsleder 3
larrebar led lämplig för 4 dagar i november Vandringsleder 5
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
borka Sjuhäradsleden vs Hyssnaleden, andelen stig mot väg? Vandringsleder 6
JennicaDahlin Någon på väg mot padeljanta? Vandringsleder 12
zzeezz Genom Sverige på väg? Vandringsleder 33
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
Zenith Enslig tältplats/vindskydd max 3-4 h med bil från Sthlm Vandringsleder 8
danishen Tips om dagsvandringar i Sthlm Vandringsleder 3
slackie Kortare prova-på vintertur mellan GBG-STHLM nu till helgen Vandringsleder 4
fekki 3-dagars vandring kring sthlm Vandringsleder 2
FlyerSword Bra "övningsplats" nära Sthlm. Vandringsleder 3
johbyl Tips på helgvandring nära Sthlm Vandringsleder 4
tjanna Vandring nära Sthlm för gymnasieklass Vandringsleder 10
Coachmike Kustnära eller mysig sjö en timma från Sthlm Vandringsleder 6
Segment Tips på vad göra i Sthlm i helgen?? Vandringsleder 6
skogstösen Vandring kring sthlm Vandringsleder 7
Filip J Rolig vandring kring Sthlm och omnejd Vandringsleder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.