Kravspec på den optimala skridskoryggsäcken

På markanden finns det ett antal skridskoryggsäckar som enligt tillverkarna är ”speciellt framtagen för långfärdskridskoåkning” och flera utav den är ”framtagna i samarbete med svenska långfärdskridskoexperter”. Själv tycker jag dock att ingen utav de säckar som säljs idag är en optimal skridskosäck . Bl a tycker jag att Lundhags Moon är för känslig när man stuvar in den i bagage utrymmet, att alla säckar över 1,5 kg är för tunga samt att alla konvetionella säckar med hög tyngdpunkt försämrar flytläget och hämmar skridskoåkningen.

Jag är väl medveten om att detta ärende har stötts och blötts i detta forum tidigare men målet med detta foruminlägg är att samla så mycket åsikter som möjligt och sedan överlämna dem till någon tillverkare av säckar. Vill du vara med och ta fram nästa generations skridskosäck skriv då in dina kriterier för den ultimata skridskosäcken. Fyll gärna på med bra funktioner som finns på befintliga säckar samt vettiga funktioner du saknar idag. Dessvärre tror jag att en intergalaktisk port där man kan teleportera sig till och från de bästa isarna och after skate ställena är för kostsamt att utvecklas.

Grundkrav
Vikt: gärna under kilot
Volym: 40 l
Material: Vattenavstötande
Bärsystem: Vattenavstötande
Genomföring för vätskesystem
Fäste för räddningslina
Transportficka för skridskor
Möjlighet att ha ryggsängen lågt placerad (Typ Lundhags Moon)
Dubbla grenremmar (Typ Lundhags Moon)
Lätt åtkomligt fack för kamera etc
Fältmässigt utförande (inga dragkedjor etc)

Tack på förhand för dina åsikter! / Jonas
 
Rumpsäck? (eng. buttpack)

Det är väll den variant som avlastar ryggen mest?
Bärsystemet blir lite annorlunda, vätskesystemet kommer ligga utanför huvudsäcken.
 
Den säck som passar mig

passar sannolikt inte alla.

Men vikt på 800 gram samt stadigt remställ skulle jag vilja ha. En rolig funktion som Greger L fixat på sin säck är en slide för att kunna ha en tyngre kamera ovanpå säcken någorlunda vattensäkert placerad och med neutral påverkan på jämvikten i viloläget. Kameraväskan dras fram över höger axel och blir då lättare att nå för att ta ut kameran.

Att ha en del av ryggsäckens innehåll åtkomligt för en själv utan att ta av säcken är ett stort plus.

Stora fickor på sidorna som kan göra snacks och GPS lättåtkomliga borde kunna passa de flesta. Den ena av dessa fickor kan under transporter sitta runt skridskospetsarna

Jag föredrar en liten och lätt räddningslina på axelbandet.

Här lite bilder som visar min säck som är en nedåt förlängd Berghaus tursäck.

Kartfodralet fästs med tryckknappar på axelbanden.

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?ID=16301
http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?ID=16276
http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=11822

Ett problem är att grenrem och liknande gör det svårare att ta av och på säcken.

Thure
 
Lättviktsivraren Bosse Gustavsson

har gjort bra hemsydda säckar. Egentligen tror jag att man måste provåka med flera olika hemsydda konstruktioner innan man kan enas om en kravspecifikation.

Kolla Bosses utrustningslista ryggsäckar mm på http://snabelslash.com/bo/?m=3

Thure
 
Bra idé Jonas !

Min erfarenhet av lågt sittande ryggsäckar, är att bärselens nedre infästning måste flyttas upp rejält. Annars blir selen så lång att säcken sitter ganska löst över axlarna, och lätt flyttar sig i sidled. Inför förra säsongen sydde jag en säck där midjeremmen sitter mitt på säcken, och selarnas nedre infästningar sitter strax ovan för midjeremmen. På så sätt sitter säcken mycket stabilt, utan att man behöver dra åt remmar speciellt hårt.

 
Skridskorygga

Om "vi" ska lyckas påverka en tillverkare att ta fram den optimala skridskoryggan gäller det att tänka marknadsekonomiskt. Åkaren som är ute efter den optimala säcken utgår bara från sig själv. Tillverkaren vill nå volymer som gör att de kan tjäna lite pengar. Alltså bör säcken kunna användas av en bredare skara åkare. Det bästa vore om samma säck även kan nyttjas av andra kategorier av friluftsnissar.
 
Det bästa vore om samma säck även kan nyttjas av andra kategorier av friluftsnissar.

Det är ju precis den tanken som gör att det inte finns några vettiga säckar att köpa för långfärdsskridskoåkning !

Kanske är det så, att det inte är marknadsekonomiskt möjligt att ta fram en renodlad långfärdsrygga eftersom volymerna är för små, men Lundhags har i alla fall försökt med sin Moon-säck.
 
Det är ju precis den tanken som gör att det inte finns några vettiga säckar att köpa för långfärdsskridskoåkning !

Kanske är det så, att det inte är marknadsekonomiskt möjligt att ta fram en renodlad långfärdsrygga eftersom volymerna är för små, men Lundhags har i alla fall försökt med sin Moon-säck.

Det beror på hur mycket dom få som efterfrågar en sådan optimal rygga är beredda att betala. Som med allt annat som tillverkas i små serier blir det dyrt - troligen så dyrt att hembygge blir ett attraktivt alternativ. Och börjar de som vill ha sådana ryggor att bygga egna, då försvinner ju den redan mycket lilla marknaden.
 
Det beror på hur mycket dom få som efterfrågar en sådan optimal rygga är beredda att betala. Som med allt annat som tillverkas i små serier blir det dyrt - troligen så dyrt att hembygge blir ett attraktivt alternativ. Och börjar de som vill ha sådana ryggor att bygga egna, då försvinner ju den redan mycket lilla marknaden.

Jag lägger din självklara kommentar om det uppenbara produktionsekonomiska faktumet att mindre serier resulterar i högre genomsnittskostnader åt sidan, och säger följande:

Hemmabyggen kommer aldrig att medföra att någon marknad för rygsäckar försvinner. Inte ens delar av denna marknad är hotad. Efter att själv ha sytt en ryggsäck så vet jag hur mycket tid och energi som går åt. Jag tror vi kan räkna antalet potentiella personer i landet som skulle göra detta på två händers fingrar. Däremot kan en del hemmapulare, som tex Bo Gustavsson, eller Anders J http://www.andersj.se fungera som idésprutor på hur man för utrustningsdiskussionen framåt. Hemmabyggen innebär alltså inget marknadshot, utan potentiell produktutveckling.

(Den i stockholm kände pikmakaren brukar numera ibland komma fram ute på isen och fråga om jag har hittat på någon ny detalj på min rygga. Tyvär kan jag inte ta åt mig någon ära för några uppfinningar, utan får tacka främst ovan nämda herrar för inspiration)

Prisnivån är ganska given. Den ligger i samma härad som de redan etablerade säckarna säljs för idag. Att marknadsföra en säck som ligger långt över andra säckar i pris har inte någon större chans att lyckas. Min gissning är att de flesta säckar säljs till ganska nyblivna åkare, som inte skulle värdesätta den högre funktionaliteten på ryggsäcken. Har du sedan väl köpt en säck så kommer du inte att byta ut den i första taget. Det är sedan troligen så att du först efter ett tag börjar fundera på om den säck du köpt verkligen är bra för det du håller på med, och då känns det nog lite dumt att byta ut en säck som inte är speciellt sliten.

Åter till seriestorlek och kostnader. Om nu Lundhags Moonsäck överlever på marknaden så innbär det att det faktiskt finns en ekonomisk möjlighet att marknadsföra en rycksäck som enbart används till skridskoåkning.
 
Man kan inte ha för många ryggsäckar

Är en sanning som jag tror många här skriver under på.

Det som det kanske skulle finnas marknad för är indiviuellt beställda och anpassade säckar.

Gärna med unik färgställning också så att man lätt hittar sin säck vid bussturer.

Detta är redan praxis när man beställer ett spinnakersegel till sin båt. Man kan gå in på en hemsida och själv välja hur spinnakern skall se ut.

Thure
 
Prisnivån är ganska given. Den ligger i samma härad som de redan etablerade säckarna säljs för idag. Att marknadsföra en säck som ligger långt över andra säckar i pris har inte någon större chans att lyckas.

Det är lite märkligt om det vore på det sättet. Det skulle alltså innebära att inte ens entusiasten som vet vilken rygga han vill ha och som tycker standardsäckarna är alldeles för dåliga, inte ens han är beredd att betala nämnvärt mycket mer för en specialrygga som han gillar skarpt än för standardryggan. Är det verkligen så?

I andra branscher är det annorlunda. Vissa köper t.ex. sportbilar som kostar mycket mer än standardbilen, och köparna är så många att det finns en marknad för dessa lyxåk. För att nu inte tala om de som lägger ut hundratusentals kronor på en mekanisk Rolex-klocka, trots att den som tidmätare är klart sämre än de kvartsklockor från Timex som kostar nån hundring eller så. Och om vi tittar på just friluftslivet, nog skaffar sig den som ska ut på t.ex. en Himalayaexpedition betydligt dyrare utrustning än standardryggsäckarna och kläderna på t.ex. Naturkompaniet.

En möjlighet är förstås att skillnaden mellan de olika ryggorna trots allt inte är särskilt stor, eller inte spelar så stor roll, och att det är därför ingen är beredd att betala nämnvärt mycket mer för en skräddarsydd rygga.
 
Det är lite märkligt om det vore på det sättet. Det skulle alltså innebära att inte ens entusiasten som vet vilken rygga han vill ha och som tycker standardsäckarna är alldeles för dåliga, inte ens han är beredd att betala nämnvärt mycket mer för en specialrygga som han gillar skarpt än för standardryggan. Är det verkligen så?

Läs om stycket igen, Paul, så ser du att det handlar om att nyblivna åkare troligtvis inte skulle värdesätta bättre funktionalitet till ett högre pris. Inte entusiasterna. De kan, som Ture säger, inte ha för många säckar.

Men för att få volym så måste man kunna nå den stora mängden nyblivna åkare som tillkommer varje säsong.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6
vindman Skoj på is med isbuggy Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.