Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg

Hej!

Jag tänkte ge mig ut på en bit av Bohusleden, delsträckorna som går mellan Fontin och Lysevattnet känns ganska rimligt att klara av på ett par dagar. Men jag har inte bil. Jag kan ju ta mig till Kungälv lätt och påbörja leden vid Fontin, men sen när jag ska hem till Göteborg är det ju lite klurigare. Är det nån som vet om det går några bussar nånstans vid Lysevattnet? Jag har försökt googla men blir inte riktigt klok på det. Alternativet är att gå halva sträckan jag hade tänkt mig och sen göra en vändning tillbaka på något sätt utan att helt trampa tilllbaka i samma spår men ändå landa vid Fontin igen. Nån som har några tips?

Det finns hållplats strax efter Lysevatten vid Västersjön
Buss 333 mellan Stenungssund o Lilla Edet.
Den går bara Mån-fre och bara en gång på morgonen och några gånger på eftermiddagen

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack!

Inte alls tänkt på att man kan ställa in på eniro att den ska visa busshållplatser, toppen ju! Nu tror jag nog att jag kommer hem också ^^

Då beger jag mig ut i skogen nu då :D

Fast Eniro stämmer inte helt hundra. Ivf inte inne i stan där jag bor. Men det är mest runt resecentrum där det gjorts många ändringar jag upptäckt fel.

Förresten fick jag tipset att använda Eniro när jag ringde länstrafiken och klagade över att de inte hade begripliga kartor där man ser var bussarna stannar. Suck.

Jag har tänkt på exakt samma sak. Uppvuxen i Göteborg, har ändå svårt att hitta till hållplatserna ibland. Särskilt när de förläggs runt hörnet nånstans.

Vi har bara en schematisk karta. Centralorten i mitten och småstäderna runt om, inte alls placerade som i verkligheten. Sen går räta linjer mellan orterna som då representerar busslinjerna. Hållplatserna på vägen är inte ens utsatta, inte för att det skulle vara till nån strörre hjälp. Man måste läsa tidtabellen och genom någon slags gudomlig ingivelse förstå var de hållplatser med namn man aldrig hört talas om ligger. Så att ta reda på hur man tar sig till en viss skog t.ex. är i stort sett omöjligt. Om det inte vore för Eniro alltså. ;)

Den här har man ju jättestor nytta av. Den är för att visa zonerna, men det är den enda som finns för länstrafiken.

Bilagor

• ulskit.jpg
    ulskit.jpg
    48.9 KB · Visningar: 542
Underligt att Västtrafik inte erbjuder en bättre karta över sina hållplatser.

Nu är jag tillbaka hemma efter vandringen. Hittade både dit och hem igen :) Dock fick jag skjuts hem då bussarna inte verkade gå på en röd dag ute i obygden, haha.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips