Komm.problem

Hejhopp, kan någon förklara varför jag inte får kontakt med min etrex från stationära datorn. Jag köpte kombinerad spännings- och datakabel från clover, när jag kör bara datakabel får jag ingen kontakt alls, kopplar jag till spänningsdelen säger den att gps inte hittas.(utan spänning på 12V kontakten)Jag satte i nya batterier för att prova, men ingen kontakt ändå. Är det så illa att man måste koppla in 12V oxå? Försökte ladda ner nyare program 2.11. Och om jag får den kontakt, hur lägger man över rutterna på ex. gröna kartan? Behövs nått mer program? Detta är ju nackdelen med att handla på nätet, svårt att få hjälp, men kabel kostade mer än dubbelt lokalt och någon vänlig själ där ute i cyberrymden kanske kan hjälpa.
Tack på förhand
Patrik

Programkollision?

Kör du HotSync för en Palm Pilot eller någon annan programvara som använder comporten (synka telefon t ex)? Sådana program snor ofta comporten hela tiden, och då kan man inte köra något annat samtidigt.

/Lod

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Inget

Hej, nej jag har inget program som använder porten. Har tom tagit ut det inbyggda modemet för att minska störningarna.
/P

Felkopplat

För ca ett år sedan köpte jag en datakabel av Clover till min eTrex. Tyvärr var Rx och Tx felkopplade så jag fick löda om sladden.

/Markus

Kolla kabeln

Kolla (mät) att din kabel är riktigt gjord, har dom "lyckats" göra fel en gång (se föregående svar) så kan dom ju göra det fler gånger.
Dom visar på Clovers hemsida hur TxD, RxD och GND ska kopplas.
Beroende på hur DC/DC omvandlaren är konstruerad, kanske den tar upp "skit" ur luften när DC sladden hänger i luften, så att 0:an som är gemensam för kommunikationen och spänningsmatningen inte blir 0.

Per Brune

[Ändrat av Brune 2002-05-11 kl 18:17]

Inget fel på kabeln

Det var inget fel på kabeln, den fungerade på datorn på jobbet! Men man kan ju undra varför den inte fungerade hemma. Dock accepterar inte uppgraderings programmet att uppgradera min eTrex från 2.03 till 2.11.
Tack för hjälpen
Patrik

Vilken eTrex?

Har du kollat så att du inte försöker uppdatera en eTrex med flerspråksstöd till 2.11? De eTrex som stöttar flera språk har bara kommit till version 2.06.

Om det nu är en basmodell du har, vill säga. Den gula, alltså.

Anders

RÄTT!

Du har ju naturligtvis rätt. Jag har en gul, men tolkade Europa som ytterligare en modellbetäckning. Men om jag laddar ner 2.06 multilanguage, kommer mina waypoints att försvinna?
/Patrik

Troligen inte

Det brukar gå bra att uppdatera, utan att förlora några waypoints eller annat. Men det är ju enkelt att försäkra sig mot det. Ladda över dina waypoints till PC:n först, innan du uppdaterar.

Om du inte har något lämpligt program, finns det åtskilliga på nätet. Kolla diverse inlägg här, eller Joe Mehaffeys sida, så hittar du något.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips