Köpa objektiv från USA - tull, moms, etc?

Jag har märkt att det är ruskigt mycket billigare (ibland under halva priset) på Canons och Sigmas objektiv i onlinebutiker i USA (t ex B&H som tydligen är bland de populäraste)...

Att betala 2800 SEK (=$470) istället för 5800 SEK (för samma grej!) är onekligen intressant :)

Fast (bortsett från eventuellt garantibortfall) så är det väl inte helt problemfritt att importera från ett icke-EU land?

Är det någon som köpt objektiv från USA som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Tillkommer det "straffavgifter"?

Robert K
Göteborg

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

avslutad210712

Gäst
När det gäller frågan om att köpa fotogrejor från utlandet så finns det lika mångta trådar på fotosidan om det som detfinns trådar på utsidan om vilket tält man skall köpa.

www.fotosidan.se

Bra artikel på Fotosidan, den hade jag missat. Enda skillnaden nu är att dollar kursen är än lägre:)

Kristofer: Objektiv räknas som optiska system och har en tullsats på 6.7%, precis som det står på Fotosidan.

Sedan skall man inte glömma bort möjligheten att köpa begagnat. Köpte tex precis en 70-200/4L lins begagnad. Det lustiga var att när jag svara på vissa annonser som låg på ett pris som var nära vad det skulle kosta att importera från tex B&H och man påpekade detta och att jag därför inte tyckte priset var rimligt samt erbjöd ett lägre, var det många som svarade ganska surt tillbaka.

/Kalle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips