Kleinwalsertal

I år blir det ytterligare en Alpvandring.
I oktober åker vi till Kleinwalsertal.
Vi ska bo i Mittelberg och göra dagsvandringar.
Kleinwalsertal tillhör Österrike, men man kan bara
åka dit via Tyskland.
Någon som varit där?
/Christer
 
Varit där men ej vandrat. Mycket vacker dal med många trevliga byar. Har du bara tur med vädret så har det alla förutsättningar att bli mycket lyckat.
 
Ja, så var man då hemma igen efter en vandringsvecka (v.42) i Kleinwalsertal.
Kan rek. vandring där på hösten då bergen sträcker sig som högst upp till 2000 m,
undantaget Widderstein på 2.500.
Andra dagen kom det snöblandat regn, men det hindrade oss inte nämnvärt. I slutet av
veckan var det drygt 20 grader varmt. Det finns svårighetsgrader, vad gäller vandring, som bör passa alla typer av vandrare.
- Alles in ordning! Wir kommen gern zurück!
Hittills har vi dock valt nya dalgångar.
 

Bilagor

  • IMG_2374.jpg
    IMG_2374.jpg
    57.6 KB · Visningar: 386
Kul att ni fick lite av sensommarvärmen! Det var tydligen värmerekord.
Jag såg inte din tråd förrän nu, men om ni kommer igen så tipsar jag gärna utifrån önskemål. Finns oerhört mycket att göra här.

Tänkte ta en liten tur upp på Gottesacker så snart morgondimman lättat, den var oväntat envis idag...
 
Rättning i mitt förra inlägg: "Ordnung" ska det förstås vara och inte "ordning"!

Vi är 60+ människor som vandrar med stavar och klättrar inte, men går ibland på leder som
är "für nur Geübte". Vandrade en dag upp till Walmendinger Horn via Walmendingeralpe och en annan dag från W. Horn ner till Mittelberg via Baad.
Håller med om att det är oerhört vackert i Kleinwalsertal.
Det var mycket turister t.o. m. i oktober så jag undrar hur det är i augusti månad då vi normalt brukar vandra i Alperna. Kan tänka oss att återkomma ett annat år just i oktober månad.

Som sagt, vi brukar vandra i augusti månad i Alperna, bor på ett och samma ställe i 10 dygn och gör dagsvandringar. Ett koncept/upplägg som passar oss bra.
Tar gärna emot tips inför nästa år. Vi har t ex inte varit i Engadin-Alpen eller Wallis, inte heller i Badgastein- området eller Karnischer-Alpen i Osttirol. Ja det finns mycket att välja bland!
 

Bilagor

  • IMG_2381.jpg
    IMG_2381.jpg
    67.7 KB · Visningar: 360
Ja, det är rätt mycket turister i lilla walserdalen under säsong (det är det på många ställen i Alperna...). men nästan alla verkar hålla till i omedelbar närhet till liftar (!). Vi har gjort otaliga ensamma och vackra vandringar mitt i högsäsong, man får bara ta sig ut en bit till, alternativt gå upp väldigt tidigt eller sent (bådadera kan ge fina upplevelser!).
Min personliga favorit är Ifen, utsikten där är helt enkelt oslagbar. Gottesacker är också riktigt, riktigt fint att vandra över, men det är ovanligt svår terräng, så gott om tid, stavar och försiktighet är bra.
Mindelheimer Klettersteig är fin om man gillar sånt. Widderstein som sagt är också trevligt.

När vi vandrar längre bort brukar det mest bli högalpint och/eller klättring, andra kan säkert tipsa bättre om vandring. Tannheim i öster är iaf fint att vandra i, Engadin likaså, och säkert mycket annat.
För flera år sedan gjorde vi en vandring i Karwendel efter tips på Utsidan, det var en riktig höjdartur! Men det var från hytt till hytt, så det kanske inte passar er.

Nedan ett par bilder från gårdagens eftermiddagstur. Dimma över Kleinwalsertal (och alla kringliggande dalar) med Toreck till höger och lilla Torkopf i mitten, samt senare en vy över Gottesacker varifrån jag kommit.
 

Bilagor

  • PA243943_c.jpg
    PA243943_c.jpg
    43.6 KB · Visningar: 340
  • PA243967_c.jpg
    PA243967_c.jpg
    49.9 KB · Visningar: 338
Det finns som sagt mycket i Alperna och alla har väl sina favoriter. För "komfortvandring" (dvs. dagsturer med hotellbas som avslutas med god middag) så tycker jag att ostalperna lämpar sig bättre än västalperna där man lätt springer på en glaciär om man ger sig upp i högzonen. Det kan väl i och för sig vara trevligt men kräver sin specialutrustning och särskilda kompetens.

Min alpfavorit för komfortvandringar är Sydtyrolen, den tvåspråkiga regionen i nordöstra Italien. Väster om Brenner autostradan så finns Vinschgau med byar som Naturns och Dorf Tirol som är utmärkta basorter för vandringar av varierande svårighet i Texelgruppen. Ost därom så hittar man Ahrntal norr om Bruneck med fina vandringar på sydsidan av Zillertaleralperna.
Lyxiga hotell med spaanläggningar och högklassiga halvpensioner finns i bägge områdena.
 
Tack Sandra för bilder och tips! Ifen ser ut som en stor rauk och "Guds åker" behöver harvas och sås för att bli grön och fin!
Vi har också den erfarenheten att man inte behöver gå så värst långt från bergbanorna för att det ska va rel. tomt på andra turister.

Och tack Staffan för förslag på dalgångar att utgå från. Inte behöver vi lyxiga hotell direkt. Nu senast bodde vi på ett tre stjärnigt hotell (Neue Krone) i Mittelberg en vecka med halvpension. Med dryck gick allt på ca 4000kr/person. Vi har fördel av den just nu starka kronan.

Jag har föreslagit att vi ska bosätta oss i alperna när även min sambo har slutat lönearbete. Dock vill hon ha kvar alperna, och då främst Tirol, som "ett andra hem" och rekreationsort.
 

Bilagor

  • IMG_2407.jpg
    IMG_2407.jpg
    65.3 KB · Visningar: 333
Tips på vandringar i alperna

Christer, tack för tips om framtida vandringsleder!

Även vi gillar dagsvandringar i alperna.
Vi har lagt upp de vi gjort på vår hemsida www.traneving.se titta gärna in där för nya idéer!

/Helena och Thomas Traneving
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.