Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Klattermusen Nunatak Mönster
- Trådstartare ulf19
- Start datum
Det finns anorakmönster på nätet t ex
eller från Sverige https://www.korps.se/sv/Produkter/S...onster_anorak_parkas_herr_GP124?id=0201051020
huvan kan vara knepig se mönster hos https://andersj.se/huva-nr-2/
Jag har börjat sy en del tröjor och byxor själv. Kul och har blivit bra. Jag har mallar V favoritplagg jag har och modifierat en del. Men någon jacka eller anorack har jag inte gett mig på så här långt. Ventile eller Etaproof är väldigt trevliga material i jackor men inte så nötningskraftigt. Klättermusen har numera oftast syntetförstärkningar i t ex ärmslut på sina Etaproofjackor. Värt att kolla lite på.
Thure

Men's Coast Range Anorak Jacket Coat #126 Sewing Pattern (Pattern Only) gp126 | eBay
Sewing Pattern (Pattern Only).
www.ebay.com
huvan kan vara knepig se mönster hos https://andersj.se/huva-nr-2/
Jag har börjat sy en del tröjor och byxor själv. Kul och har blivit bra. Jag har mallar V favoritplagg jag har och modifierat en del. Men någon jacka eller anorack har jag inte gett mig på så här långt. Ventile eller Etaproof är väldigt trevliga material i jackor men inte så nötningskraftigt. Klättermusen har numera oftast syntetförstärkningar i t ex ärmslut på sina Etaproofjackor. Värt att kolla lite på.
Thure
Senast ändrad:
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Lite tråkig kommentar kanske, men en explicit model är väl mönsterskyddad av den som ritat och designat den så att planka den exakt rakt av är väl inte helt legalt. Att inspireras och sy en liknande är väl ok men "att be om ritningen" för egen produktion är kanske inte helt ok.
Vill du gå till källan är det väl enklast att fråga klättermusen själva, de kanske inte ser det som konkurens om du bara gör det för eget bruk inom familjen.
/Patrik
Vill du gå till källan är det väl enklast att fråga klättermusen själva, de kanske inte ser det som konkurens om du bara gör det för eget bruk inom familjen.
/Patrik
För jättelänge sedan, typ första åren KM fanns, gjorde de ju DIY-satser med färdigskurna tygstycken och spännen/blixtlås/tråd för en del produkter. De sålde ju även tyg och spännen på "lösvikt". Jag vet/minns inte om Nunatak fanns med bland dessa, men jag gjorde ett par gaiters (i GoreTex minsann) med blixtlåsöppning som fortfarande finns kvar och nån mer grej, det var nån mindre väska. Det jag vill ha sagt är att det kanske till och med fanns att köpa nåt sånt mönster som DIY ?? Då borde det vara någon som har kvar mönstret...
Designskydd är mot kommersiell användning. Att helt eller delvis kopiera för eget bruk är tillåtet. https://www.prv.se/sv/design/bra-at...d3185hkYeirS9FWTaRgLiHU_bPDo0JSBoC0ZIQAvD_BwELite tråkig kommentar kanske, men en explicit model är väl mönsterskyddad av den som ritat och designat den så att planka den exakt rakt av är väl inte helt legalt. Att inspireras och sy en liknande är väl ok men "att be om ritningen" för egen produktion är kanske inte helt ok.
/Patrik
Ett mönster eller en konstruktionsritning elektroniskt eller tryckt kan det vara copyright på men att malla av ett existerande plagg för eget bruk kan knappast vara otillåtet.
Thure
det var länge sedan och ämnet undersöktes på forumet. det var en kille som hade det... men inte aktiv här längre.För jättelänge sedan, typ första åren KM fanns, gjorde de ju DIY-satser med färdigskurna tygstycken och spännen/blixtlås/tråd för en del produkter. De sålde ju även tyg och spännen på "lösvikt". Jag vet/minns inte om Nunatak fanns med bland dessa, men jag gjorde ett par gaiters (i GoreTex minsann) med blixtlåsöppning som fortfarande finns kvar och nån mer grej, det var nån mindre väska. Det jag vill ha sagt är att det kanske till och med fanns att köpa nåt sånt mönster som DIY ?? Då borde det vara någon som har kvar mönstret...
jag håller med kommentaren ovan. det är för personligt bruk så det gör inte intrång i upphovsrätten. som om du har en nike t-shirt och vill kopiera den hemma och göra en skjorta till ditt barn med messi kan och kommer inte att vara olagligt på något sätt. det finns inget kommersiellt syfte med att göra Moma Lisa.Lite tråkig kommentar kanske, men en explicit model är väl mönsterskyddad av den som ritat och designat den så att planka den exakt rakt av är väl inte helt legalt. Att inspireras och sy en liknande är väl ok men "att be om ritningen" för egen produktion är kanske inte helt ok.
/Patrik
Använder jag deras varumärke Nike borde det väl vara varumärkesintrång eller gäller det bara för kommersiellt bruk?jag håller med kommentaren ovan. det är för personligt bruk så det gör inte intrång i upphovsrätten. som om du har en nike t-shirt och vill kopiera den hemma och göra en skjorta till ditt barn med messi kan och kommer inte att vara olagligt på något sätt. det finns inget kommersiellt syfte med att göra Moma Lisa.
Men mänsterskydd verkar vara lite svagare för eget bruk.
/Patrik, amatörjurist
Skulle du stämma ett barn i Djibouti som ritade en Nike-symbol på sin t-shirt? Jag tror att du har en förvrängd bild av vad copywright är.Använder jag deras varumärke Nike borde det väl vara varumärkesintrång eller gäller det bara för kommersiellt bruk?
Men mänsterskydd verkar vara lite svagare för eget bruk.
/Patrik, amatörjurist
Bifogar lite uppskattning klattermusen kultprodukter. Så robust och cool.
Bilagor
-
165142_193199394025184_7607994_n.jpg17.2 KB · Visningar: 247
-
427143_388846454460476_1333021371_n.jpg56.2 KB · Visningar: 264
-
775833_559323334079453_571096608_o.jpg102 KB · Visningar: 265
-
89123059_3289502011061558_5721092997450301440_n.jpg305.4 KB · Visningar: 239
-
96715366_3458581340820290_3545741312416284672_n.jpg410.9 KB · Visningar: 228
-
98190136_1623660151122475_5271259954186027008_n.jpg54.7 KB · Visningar: 250
-
IMG_4584.jpg1 MB · Visningar: 290
-
ispo_eng.pdf596.9 KB · Visningar: 160
-
klattermusen-regen-tourenjacke-gr-l.jpeg196 KB · Visningar: 265
Nej, det kan jag inte då jag inte äger Nikes varumärke och som varumärkesögare måste man väl inte stämma någon som gör ett varumärkesinträng, Det väljer man väl själv om man vill göra. Sen kan jag inte lagar som gäller i Djibuoti.Skulle du stämma ett barn i Djibouti som ritade en Nike-symbol på sin t-shirt? Jag tror att du har en förvrängd bild av vad copywright är.
Men om du kan varumärkeslagarna får du gärna lära mig.
Ett exempel: Säg att en kändis slarvigt och fult ritar av en logotyp som hen inte själv äger, på sin tröja och är med i TV på bra sändningstid. Kan då varumärkesägaren stämma denne. Ägaren kanske ser en ekonomisk risk att varumärket görs till åtlöje i TV och kan då varumärkesägaren stämma kändisen för varumärkesintrång, trots att kändisen gjort det själv?
Spelar kändisens syfte roll?
Sen har jag förstått att det är skillnad på mönsterskydd (design) och varumärkeskydd (logotyp/företagsnamn).
Dessa två i sin tur är båda är skilda från copyright, som riktar in sig på att skydda skapande
Är anniorakens design unik, skulle den väl kunna mönsterskyddas?
/Patrik, som ibland i andra trådar lagt till epitetet amatörjurist men tidigare glömt det i denna tråden
Liknande trådar
- Svar
- 30
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 11
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar