Klättring på Nya Zeeland?

Skulle gärna vilja ha lite klättertips på Nya Zeelands. Kommer att vara där feb-apr 2001, med vandring och klättring som huvudsyfte.
Vilka ställen bör man inte missa? Vill helst ha fina turer i grad 4-5. Hur mycket utrustning bör man ha med? Är standplatser bultade? Tips på bra länkar ?

Kort sagt alla tips mottages tacksamt.
mvh
Jakob

Hej Jakob!

Är själv påväg till samma destination och med liknande planer. Ifall du fått tag på ngra fina tips, så hör gärna av dej!
Runt Lake Taupo på nordön borde det finnas fina klätterställen. Arthur´s Pass på sydön lär också vara ett intressant mål. Darrans, Fjordland, ifall vädret tillåter...

Vi funderar också på ngn alpin fortsättningskurs i Cook området, ev Aspiring. Ifall du har inside info om bolag etc, så maila.

Ha en bra resa!
hälsn My

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej
Kolla Bergsport, juninumret -99.
Mitt råd är trots det dåliga vädret Sydön. Framför allt om ni är ute efter vandring och alpin klättring. Vad gäller klätterkurser och guider fanns det på flera ställen när jag var där vintern/våren -95.
En av de häftigaste gubbar jag någonsin träffat var bergsguide i Mt Cook området. Han heter Max Dorfliger och har bla. gjort första vinterbestigningen av Eigersnordvägg.

Trevlig resa, Johan

Tack för tipset, Johan!

Ska försöka få tag på numret av Bergsport!
Jobbade tre månader på NZ 94-95, och vill nu tillbaka till just Sydön. Tiden kommer att vara knapp (5 veckor), så det gäller att planera i förväg.

Minns du vem Max Dorfliger jobbade för? Ev kontaktuppgifter? Vi har kollat bl a Alpine Guides och Adventure Consultants på nätet, men pga priserna tror jag vi kommer att söka ngn privat guide direkt på platsen. Borde vara billigare.

Andra tips om vandrings/klättringsrutter?
Har Tramping in NZ, men vi väljer gärna ngt off the beaten track. Kommer att bo i tält en stor del av tiden, så brist på stugor är inget problem.

hälsn My

Hej Johanna
Enligt min flickvän så jobbar inte Max som bergsguide längre. Han har istället flyttat till Christchurch. Jag klättrade aldrig med Max utan vi delade boende i 1 månad.
Jag minst ett ställe i Wanaka som arrangerade alpina klätterkurser i Mt Aspiring national park. Jag fick deras broschyr på turistinformationen (finns säkert på webben) och sparade den länge men det blev aldrig av att jag gick någon kurs. Jag minns inte det som så jättedyrt, 4000-5000:- för en vecka. Det är säkert billigare att gå en kurs än hyra privat guide.

Om det är något annat du undrar eller har svårt att få tag på artikeln i Bergsport kan du väl maila så skickar jag den.

Hälsningar Johan, johan-g@telia.com

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips