Klätterutrustning, kassera?

Hej,

Jag började klättra 2016 och höll på ganska aktivt fram till 2019och tog sedan en paus. Har en hel del utrustning som legat i mörkt förråd sen dess. Är det bara att kassera all "mjuk" utrustning? rep, slingor, sele osv?
 
Repen skulle jag kassera och köpa nya men resten bör vara dugligt om det har förvarats mörkt och luftigt inomhus.
 
Man kan ju använda rep till annat än klättring där inte livet bokstavlingen hänger "på en tråd". Ser repet i övrigt bra ut, kanske du kan bygga en gunga åt barn där falhöjden är 50 cm eller en lian för att svinga sig ut i badvatten.

/Patrik
 
Livslängd på ett oanvänd rep räknas ungefär till 10 år.
Är repet använt, kortas tiden ner. Hur mycket den kortas ner beror på:
-Hur sliten är repet och hur mycket har det används
-Hur många och hur hårda fall har det tagit
-Är det en extrem lättviktsrep eller en tjockare och mer slittålig rep. Enkel eller dubbel?
-Hur många fall klara den enligt normen.
- Vad skall den användas för? Stor skillnad mellan en väl säkrad sport led och en trad med långa runouts.

Jag vet inte vad du avser med "ganska aktiv". 1 gång vecka, månad ,eller oftare? Alpin, is, trad eller sport?

Hur som helst är 7 år på gränsen. Är det en väl använt lättviktsrep, kassera det. Är det et mer slittålig standard rep, varsamt använt och i fint skick, då skulle jag köra med det ett tag till i alla fall för välsäkrad sport. Samma sak gäller resten av den mjuka utrustningen.

Det man skall fråga sig är om det är värt risken.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.