Kiruna till Kebne sydtopp

Hej, det har säkert diskuteras tidigare men är ny till detta forum så detta kändes enklare.

Men jag och några fler tänker vandra till sydtoppen i Juni. Vi är relativt nya men vi räknar med ca 2 - 3mil om dagen och tänkte att det skulle pågå i cirka 4-6dagar. Vet att myggen kan ha börjat komma fram så inget mygg snack. Jag har ännu inte kollat efter karta men tänkte googla fram något och skriva ut den.

Men undrar nu om det är vettigt att gå från Kiruna till Kebne och tillbaks på ca 1vecka? Tips på vart man får tag på kartor? Andra bra tips då detta blir premiär turen för en del av oss.

Ta bussen till Nikkaloukta, det är där man normalt startar om man ska till Keb.

Sen är det väl dryga 20-25 km til Keb fjällstation (vandring). Dagsturer kan göras härifrån, bla topptur til sydtoppen.

Föreslår att du söker på forumet här så finner du troligtvis alla svar..

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det är inte något vanligt att göra och hellre än skogs- än en fjällvandring, men det går säkert att vandra från Kiruna till Kebnekaise.
Skulle dock ta mer än en vecka fram och tillbaks...

Tack för svaren!
Tack för kart-sidan!

Men som jag förstår(utan större forskning) om vi bollar lite så om man börjar vandra från Nikkaluokta; 1dag till fjällstation och sen 1dag bestiga toppen, 1dag tillbaks till Nikkaluokta och sen 2dagar för resan från hemmet och tillbaks så totalt 5dagar med 2dagar i reserv för vädret. Detta låter mer rimligt va?

Tilläggas bör också att vi sover i tält alla dagarna.

Japp, hur rimligt som helst, boka bara in bra väder så är det inga problem alls.

Vad gäller tiden för resan så är det dock beroende på att du bor på exakt rätt avstånd från Nikkaloukta.

Kanske dags att ta fram den där kartan ;)

Jag vet inte hur ditt tidsschema ser ut, vilken tid du kommer fram till Nikka och hur lång hemresa du har. Men vi har flugit till Kiruna ett par gånger och då hunnit ta etappen Nikkaluokta - Kebnekaise Fjällstation samma dag som vi har flugit upp. Likaså på hemvägen har vi fått in etappen + hemresan på samma dag. Kan vara bra!

Rekommenderas görs alltid att man har ett par dagar på sig att göra en topptur, på grund av vädret. Tråkigt om ni åker dit och så hinner ni inte bestiga toppen! Så om ni har ett par dagar i krokarna så kan ni ju alltid göra en endagstur till Tarfala. Där är det världens månlandskap och kargt. Eller en dagstur till vattenfallet en bit väster om fjällstationen (tror det kallas Silverfallet om jag inte minns fel).

Kom ihåg bara att det är uppför hela vägen upp och nerför hela vägen ner :)

Det beskriv i andra sammanhang att vandringen från fjällstationen till sydtoppen på västra leden tar 10-12 timmar. Det är mycket vandring på en dag.

Kom ihåg bara att det är uppför hela vägen upp och nerför hela vägen ner :)

Det beskriv i andra sammanhang att vandringen från fjällstationen till sydtoppen på västra leden tar 10-12 timmar. Det är mycket vandring på en dag.

Det där stämmer ju faktiskt inte riktigt.

Uppför är det ju nerför från Vierramvare till Kaffedalen. Och nerför är det ju uppför från Kaffedalen till Vierramvare. =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips