Kiruna - Nikka, usla förbindelser

So fort två trafikslag eller bolag är inblandade kickar ju resplus automatiskt in? Nyckeln är ju att beställa hela resan på en gång och inte satsa på att köpa ev bussbiljett där uppe, för då gäller ju inte Resplus.
 
So fort två trafikslag eller bolag är inblandade kickar ju resplus automatiskt in? Nyckeln är ju att beställa hela resan på en gång och inte satsa på att köpa ev bussbiljett där uppe, för då gäller ju inte Resplus.

Allt det här hade jag ingen aning om. Resplus trodde jag var en hemsida där man kunde beställa alla biljetterna i ett svep. Punkt....... :)

Vilken tur att jag beställde allt-i-ett fast från SJs hemsida, sittplats Norrköping-Sto., Liggvagn Sto-Murjek, Buss Murjek-Kvikkjokk för 1286:- inklusive 85 spänn bokningsavgift. Helt OK pris. Måste vara 3 i bilen för att det ska löna sig, förutom att man kommer fram hyfsat utvilad. Åker om en månad, bokade för en månad sedan drygt.

Att SJ är ljusår sämre än när Tågkompaniet körde håller jag helt och hållet med om. Är jag framme i hysad rätt tid ger jag SJ godkänt. Det får framtiden utvisa. Men med tidigare inlägg i åminnelse känns det ju rätt tryggt!

Peter P.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Själv bor jag i Göteborg och varje ekonomisk ekvation när det handlar om Kiruna slutar alltid med att det är billigare att ta bilen. Kostar cirka 1750 kronor med min bensinslukare och ersätter alla slags transfer och har dessutom fördelen att den alltid går precis när du vill.

Tyvärr är det få sträckor (Göteborg-Stockholm undantaget) som ekonomiskt kan konkurrera med bilen. Har man dessutom en sådan där ny eDrive som drar 0,5/mil så är bilen det mest ekonomiskt valet i alla lägen.
 
Jag kollade Göteborg-Kiruna tor på ett par måfa valda datum i augusti....1640 spänn.

Räknar du in skatt, försäkring, etc i de 1750?
 
Allt det här hade jag ingen aning om. Resplus trodde jag var en hemsida där man kunde beställa alla biljetterna i ett svep. Punkt....... :)

Vilken tur att jag beställde allt-i-ett fast från SJs hemsida, sittplats Norrköping-Sto., Liggvagn Sto-Murjek, Buss Murjek-Kvikkjokk för 1286:- inklusive 85 spänn bokningsavgift. Helt OK pris. Måste vara 3 i bilen för att det ska löna sig, förutom att man kommer fram hyfsat utvilad. Åker om en månad, bokade för en månad sedan drygt.

Att SJ är ljusår sämre än när Tågkompaniet körde håller jag helt och hållet med om. Är jag framme i hysad rätt tid ger jag SJ godkänt. Det får framtiden utvisa. Men med tidigare inlägg i åminnelse känns det ju rätt tryggt!

Peter P.

Jag tror inte ens att det går att beställa något från Resplus hemsida, allt det görs från respektive operatörs hemsida. Däremot kan jag tipsa om deras resesökartjänst, resrobot, som är kanon när handlar om att jämföra olika reseselag.
 
Första avgången till Nikka kl 08.15 är nästan onödig, den brukar i princip aldrig ha mer än 5 passagerare, möjligen fler från Nikka vid 9-tiden.

Nästa avgång 10.50 har lite fler passagerare och ansluter till nattåg 94 från Stockholm, 6 dar i veckan brukar dock detta tåg vara sent så att bussen inte kan invänta utan de passagerarna får åka med den sista turen vid 14-tiden.

Tyvärr är det självklart att Länstrafiken inte vill ha ett dugg med flyget till Kiruna att göra, dom har ju bara en busslinje som går en/två gånger per dag till Centrum - Abisko - Narvik.

De andra flygbussarna på sommaren tror jag det är kommunen som fixat.

/Patrik - kör för bussföretaget som kör till Nikka och kör själv dit kl 10.50 var fjärde vecka...
 
Ang SJ-priser

Är det inte så att SJ:s billigare biljetter släpps 90 dagar innan resedatumet, och bokar man tidigare än 90 dagar innan resan så kostar det betydligt mer? Dvs "billigare ju tidigare du bokar" gäller bara inom 90 dagar innan resan.

Bokar man då sin fjällresa i väldigt god tid - säg 4 månader i förväg - så får man betala mer.
 
Det stämmer med min uppfattning, 90 dagar är det för SJ biljetter. Flyget är oftast tvärt om (som bonus kommer man även oftast fram i tid).. I mitt fall bokade jag flyg tidigt, för att få ett bra pris och en garanterad transport. Vid den tidpunkten var inte bussens sommartidtabell publicerad, därav problemet med transport Kiruna-Nikka.

Men visst, får väl enligt tidigare skribent nyttja "bättre planering" nästa gång...

City taxi tar för övrigt 600 SEK från flyget till Nikka.
 
Länstrafiken har väl mycket att väga in när de ska lägga sina tidtabeller: ev jobbpendlare, skolskjutsar, arbetsschema för dem som kör mm.

Jag vet inte riktigt hur övervägandena ser ut för sträkkan Kiruna-Nikkaluokta. Men det är väl inte ekonomiskt försvarbart att köra hur många bussar som helst.

Så det man kan undra här är väl varför SAS lyckats lägga sina få avgångar till Kiruna så totalt osynkat med de befintliga bussarna. Det behöver ju inte vara bussarnas fel att det inte passar med flyget ...
 
Slottarna för flyget planeras och fördelas lång tid i förväg, vilket rimligtvis inte är fallet för bussen. Det kanske är gott om plats på Kiruna fpl, Arlanda är en annan pilsner.

Frågan gäller inte fler bussavgångar, utan snarare vilken tid de går. Morgonbussen missar idag såväl flyg som tåg (och är enligt tidigare inlägg inte direkt fullpackad..), eftermiddagsbussen går redan strax innan 14. På kvällen finns ingenting.

Men visst, det blir säkert jättebra för turismen i norrbotten om Länstrafiken försöker diktera villkoren för nationella "matarlinjer" såsom flyg och tåg.
 
busstiderna

Att bussen går från Kiruna upp mot Nikka redan vid 14 tiden har att göra med returresan. Den åker från Nikka för att ta med passagerarna som skall hinna med kvällståget söderut...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips