Keen Taos???

Som rubriken antyder är jag intreserade av ömdömme om denna skapelse, synpunkter till för och nackdel.

De saker som den uppfyller som gör att jag fastnat för den är: täckta tår och bred tåbox samt en löstagbar/utbytbar innersula.
Om någon känner till ett alternativ som uppfyller dessa vore det kul att veta likaså.

Så hur är den?

Jag har sedan ett drygt ett år ett par Newport som jag är riktigt nöjd med. Använde dom i stort sett varje dag förra sommaren och det blir nog så denna sommar också. Dom är ganska svala då det är varmt och ganska varma då det är kallt ;-)
Köpte dom främst för att kunna gå på stenig botten i saltvatten utan att dynga i tårna stup i kvarten (motionsror) och det har funkat kalas. Eftersom dom är så goa använder jag dom i stort sett hela tiden.

Brooklyn och Newport

Har använt en lätt läderkänga (Brooklyn) från Keen i två år och vandrat både med tung och lätt packning i olika temperatur och terräng (bland annat på Kilimanjaro). Perfekta! Har också haft ett par sandaler (Newport) från Keen ungefär lika länge och har bara gott att säga om dem också. Tåboxen skyddar bra på båda modellerna, materialet torkar snabbt och kängornas löstagbara sula är praktisk. Det enda som möjligtvis kan vara lite negativt är att båda modellerna är relativt breda och kan uppfattas som något klumpiga om man inte har bred fot.

Finns TAOS kvar i årets kollektion???

Jag har ett par Newport. Har haft på mig dom nästan varje dag i ett år nu...Även på vintern :)
Väldigt bra kvalité.

Trots detta har jag några grejer som jag inte tycker är bra: Ingen möjlighet att spänna hälremmen. Sulan är ganska stum och jag skulle ha önskat lite mer dämpning.

Nu såg jag att den nya modellen Zerraport har justering av hälrem. (Den ser ju ut som ett par TEVA's med tåskydd)

/jonas

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg