Kebnekaise, 12 dar, Början av Juli.

Hej!
Jag och 2 kompisar börjar planera sommarens fjällvandring. Vi är gärna ute bortåt 10-12 dar med tält, och ska försöka sikta in oss på kebnekaiseområdet den här gången.
Det som slog mig när jag började titta på kartan är om den ens är möjligt att knalla runt 12 dar ute i området. Lite knepigt att hitta någon lämplig rutt vid första anblick iaf.
Vi är iaf intresserade av att försöka göra några toppbestigningar. Kebnekaise självfallet, men kanske också Kaskasatjåkka (som verkar tämligen lättforcerat?) och någa fler toppar ifall någon rekommenderar?

Min fråga är egentligen om någon gjort en sådan här längre tur i området, och hur isåfall ni har gått? Eller finns det några andra turer som någon kan rekommendera? Vi ska börja och sluta vår tur i Nikkaluokta iaf.

Sedan undrar jag också lite kring väderläget i början av Juli i Kebnekaiseområdet. Vid läsning på forumet märker man ju självfallet att vädret varierar från år till år, men generellt sett, är det för tidigt att ge sig ut då?

MVH / Eric

orren86; sa:
Det som slog mig när jag började titta på kartan är om den ens är möjligt att knalla runt 12 dar ute i området. Lite knepigt att hitta någon lämplig rutt vid första anblick iaf.

Det måste vara helt omöjligt att INTE kunna gå där i 12 dagar! :) Med så lång tid hinner man ju mer än att gå upp till kebstationen, topptur och sen hem till Nikkaloukta igen. Det första som slår mig är Nikkaloukta-Tarfala-(Kaskasatjåkka) och sedan genom någon av dalarna västerut norr om Kebnekaisemassivet (välj hur många pass ni vill gå över). Unna Räita, Nallo, gå var ni vill, och sedan kanske avsluta söderut i Tjäktjavagge så att ni kan ta topptur på Kebnekaise västerifrån i mån av väder och ork. Om ni inte hittar en lämplig 12-dagarstur, gör då en lämplig 8-dagarstur men gå långsammare och gör utflykter.

Vi är iaf intresserade av att försöka göra några toppbestigningar. Kebnekaise självfallet, men kanske också Kaskasatjåkka (som verkar tämligen lättforcerat?) och någa fler toppar ifall någon rekommenderar?

Jag tror det var en tråd om Kaskasatjåkka uppe för ett par månader sedan, eller så hittade jag en gammal. Där fanns lite bilder och tips på vägen upp. Tråden låg antagligen i Fjällvandringsforumet.

MVH

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
orren86; sa:

Jag hörde mig för ang. Kaskasatjåkka för ett tag sedan och fick bra förslag, leta i forumet. Sedan föreslår jag Tuolpagorni och Kekkonentoppen eller åtminstone gå upp på Tarfaladalens västra sida en dag med bra väder. Utsikten därifrån över Kebnemassivet är suverän. Kom ihåg att boka bra väder. :)

Tar ni er bort till Unna Räitavagge lär Pyramiden och 1934-toppen norr om Unna Räitastugan vara fina.

Vandringar i området finns beskrivna på både min egen och en hel del andras sidor. Bara att läsa och inspireras. Jag skulle inte själv ha några större problem att fylla 12 dagar med vandring kring Kebne, och då har jag ändå varit där ett antal gånger. Finns många ställen att dricka kaffe på. :)

Lycka till
Peter P.

avslutad210712

Gäst
orren86; sa:
Sedan undrar jag också lite kring väderläget i början av Juli i Kebnekaiseområdet. Vid läsning på forumet märker man ju självfallet att vädret varierar från år till år, men generellt sett, är det för tidigt att ge sig ut då?

Vi var gick runt Kebne (och upp på) i fjol precis vid den tiden och der var hur fint som helst. Speciellt om Ni skall upp på sydtoppen så slipper Ni riskera att snön är borta från toppglaciären vilket annars kan ställa till lite problem. Tror inte att det skall vara några som helst problem att vara 12 dagar i området speciellt om Ni tänker springa upp på några toppar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips