Kaskasapakte sommartid - Klättring eller ej?

Har läst mycket om bestigning av kaskasapakte och olika leder. Enligt vissa skall det vara tämligen enkelt att traversera från Lilietoppen med inslag av lätt klättring. Andra pratar om klättring samma väg med säkringar och firningar vid haket. Vad är eg. sant? Kan man klättra denna väg ToR utan repsäkring (om man är lite våghalsig)?

Hur är västväggen som bestigningsled? Tore Abrahamsson skriver i "Detta är Kebnekaise" att västväggen innebär lätt klättring, typ östra leden på kebnekasise. Han skriver även om bestigning av Lilietoppen att en travers från Kaskasapakte innebär ingen klättring.

Jag är konfunderad. Vill någon bringa klarhet i fallet och det vore kul om någon hade bilder av haket mellan Lilietoppen och Kaskasapakte.

/Mackan

Beror på

Min erfarenhet av Kaskasapakte är att jag gick via Liljetoppen på en klätterkurs (var det 1978?). Rep kan vara bra att ha om man är tveksam till hoppet vid haket respektive om det börjar regna etc. Någon egentlig klättring var det inte men bitvis ganska luftigt speciellt hoppet över haket.

Traversen nedanför eller över Liljetoppen var enkel i bra snö när jag var där men det kan naturligtvis vara annorlunda och stegjärn / isyxa kan behövas.

Dåligt väder kan ställa till det speciellt om man går sydvästkammen som normalt tar betydligt mer tid round trip än ostkammen t o r. Alpina fjällräddningen har hjälpt till X antal gånger på Kaskasapakte efter väderomslag.

Vill minnas att våra rep användes en del speciellt för att snabba på gruppen som var rätt stor.

Antar att det kan finnas bra aktuell information i Kebnekaise och Tarfala.

Kanske kan du hitta andra trådar här som behandlar ämnet.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-08-21 kl 15:57]

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag var upp på "västra leden" (västkammen) i förra veckan, men vände på ca 1600 m när dimman och molnen drev in. Relativt lätt, när det gäller klippan så fanns det likheter med Siluetten, dvs mycket löst. Delvis handlade det om att gå uppför i brant och lös terräng. Ovanför såg det dock lite fastare och brantare ut, men vi kom ju aldrig så långt. Inget behov av rep så långt som vi gick. Enligt den gamla Kebföraren är det ju också relativt lätt och jag har fått för mej att det är den lättaste vägen upp (max 3-?).

Var där förra veckan och var uppe på toppen, vi gick upp via lilletoppen, den traversen är väldigt lätt. Den väg vi tog till toppen därifrån innebar en del ren klättring, med risk att falla utför nordväggen som är 500m. Min rekomendation är att ta med rep och lite säkringar, en enkel livsförsäkring, stegjärn, yxor och sånt behövs ej.
[Ändrat av virror 2006-08-23 kl 12:59]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips