Kartex ver.4 & XP sv från LM

Nedan är ett svar från Lantmäteriet på mitt mail om Kartex går fungerar ihop med XP samt svar på frågan om man skall vänta med att köpa Kartex ver 3 då den är rätt så gammal.

Ja, Kartex 3 fungerar ihop med Windows XP. En ny version, Kartex 4, kommer
att införas på de CD-produkter som släpps i höst; Terrängkartan över
Dalarna, Gotland och Östergötlands län samt Stadskartan (kommer ungefär i
september). Sverigkartan kommer nyreviderad i nov/dec -02.

Med vänlig hälsning

Mats Berglund

//Jörgen
 
Vad kostar kartex 4?

Vet någon om Katex 4 kommer at ara kompatibelt med t.ex. Silva Multinavigator och andra modeller, som ej är kompatibla med Kartex 3.05?

Är det någon som vet vad krösus, f'låt lantmäteriet, kommer att ta för Kartex 4?

Med tanke på att kartex 3 kostar dubbelt så mycket/län jämfört med kartex 2 så blir det kanske en dublering av priset igen... d.v.s. knappt 8000 kr/län - som hittat sa Bill Gates....

/Niklas
 
Re: Vad kostar kartex 4?

niking; sa:
Med tanke på att kartex 3 kostar dubbelt så mycket/län jämfört med kartex 2 så blir det kanske en dublering av priset igen... d.v.s. knappt 8000 kr/län - som hittat sa Bill Gates....

Håller med om att Lantmäteriet för en svinaktig prispolitik, men när det gäller prisskillnaden mellan Kartex 2 och 3 är det nog andra orsaker. De höga priserna på nyare produkter beror på att dom har höjdkurvor.

Att man släpper Stadskartan med Kartex 4 samtidigt med de nya länen kan se ut som en tillfällighet, men är säkert mycket utstuderat. Om den nya Kartex 4 är något att ha så tvingar man folk som vill ha den att köpa Stadskartan (som ju inte är riktigt så dyr som terrängkartan).

Att uppgraderingen skulle vara gratis för de som redan har Kartex kan jag aldrig drömma om och jag tror inte heller att Lantmäteriet kommer att sälja "bara" en uppgraderinng av Kartex.
 
Sverigekartan

Enligt uppgifter jag fått av LM i våras kommer Kartex 4 att levereras sent i höst med en uppdaterad Sverigekartan.
/Leif
 
Kan inte installera Kartex på XP

Är det någon som installerat Kartex 3 i Windows XP? När jag försöker starta installationen får jag hela tiden ett fel som säger "CD-ROM drive is busy close all other programs and try again." Jag har provat allt jag kan komma på men det går inte.

Jag hade kartex installerad i Windows98 med samma hårdvara tidigare.
 
Vad är Kartex egentligen?

Inte heller jag hade några problem att installera Kartex 3.05 på Windows XP.

Används inte namnet ”Kartex” ibland lite slarvigt här i spalterna?
Om jag har förstått informationen som följde med Kartex rätt, så är Kartex ett program som läser kartor i RIK-format. Samma information finns i LM:s ”Kartplan 2002”. Kartex-programmet kostar inte tusenlappar utan i storleksordningen 500 kr. Det som kostar tusenlappar är de digitala versionerna av Lantmäteriets kartor, men det är inte dom som är Kartex. Man måste inte köpa ett helt län på CD för att få Kartex. Man kan köpa t.ex. Sverigekartan, som kostar hundralappar, inte tusenlappar.

Jag tycker också att de digitala kartorna är dyra. Den förklaring jag fick av Lantmäteriet på Vildmarksmässan i våras var att de digitala versionerna ska kosta ungefär lika mycket som det skulle kosta att köpa motsvarande papperskartor. Jag har inte kollat om det stämmer.
 
Kartex 3.05 fungerar på XP

Läste att Morgan Johansson inte kunde installera KArtex 3 på XP men min version 3.05 gick (går) alldeles utmärkt på XP.
 
Re: Vad är Kartex egentligen?

L-G; sa:
...Jag tycker också att de digitala kartorna är dyra. Den förklaring jag fick av Lantmäteriet på Vildmarksmässan i våras var att de digitala versionerna ska kosta ungefär lika mycket som det skulle kosta att köpa motsvarande papperskartor. ...

Jag anser att det är enkelt att konstatera att det inte stämmer! Med det menar jag att du inte får samma kartinfo på CD:n som på motsvarande kartor.

På papperskartan finns all information. På CD:n saknas linjer för koordinatsystem (RT90, Latitud och longitud etc - om det nu inte är en gammal inscannad variant). Dessutom är utskriftsmöjligheten starkt begränsad i och med att programmet lägger på en mycket stor marginal på varje utskrift.

Mvh
/SJ
 
Re: Re: Vad är Kartex egentligen?

stejo; sa:
L-G; sa:
...Jag tycker också att de digitala kartorna är dyra. Den förklaring jag fick av Lantmäteriet på Vildmarksmässan i våras var att de digitala versionerna ska kosta ungefär lika mycket som det skulle kosta att köpa motsvarande papperskartor. ...

Jag anser att det är enkelt att konstatera att det inte stämmer! Med det menar jag att du inte får samma kartinfo på CD:n som på motsvarande kartor.

På papperskartan finns all information. På CD:n saknas linjer för koordinatsystem (RT90, Latitud och longitud etc - om det nu inte är en gammal inscannad variant). Dessutom är utskriftsmöjligheten starkt begränsad i och med att programmet lägger på en mycket stor marginal på varje utskrift.

Mvh
/SJ

En sak till:
Om du köper papperskartor så får du oftast nyare kartor än om du köper CD-ROM.

Jag köpte själv CD'n med Gröna kartan för Västra Götaland. I denna var vissa av de inscannade kartbladen ca. 15 år gamla. Ändå står det på omslaget att den baseras på de senaste digitala kartorna. Jag fick retunera den.

Kartorna på CD-n som var så gamla kunde jag köpa betydligt nyare versioner av i min bokhandel.

mvh
J-E
 
Helt sant!

Det information du får på CD saknar mycket av det som finns på papperskartorna.

Förvisso får du möjligheterna som datorhantering ger via CD:n men tyvärr är ju i alla fall gamla Kartex (3.nn) ett riktigt uselt program.

Sedan är ju distributionen av data via CD mycket billigare än via en massa papper - det borde ju återspeglas i priset!

Mvh
/SJ
[Ändrat av stejo 2002-10-25 kl 10:57]
 
Jag håller med om ovanstående synpunkter och vill samtidigt betona om att det var Lantmäteriets (LM) förklaring och inte min. Ingen av debattörerna ovan har dock testat om det som LM egentligen sa, stämmer. Jag har gjort ett försök via LM hemsida (kartbutiken) och blev lite förvånad.

Där framgår det att en terrängkarta (50.000-del, 25x 25 km) kostar 75.50 i pappersversion. Jag valde sedan ett inlandslän på CD, Värmlands län, som omfattar c:a 75 sådana rutor (allt enligt LM). Priset för länet på CD är 3995;-. Priset för 75 papperskartblad blir 5662:50, alltså rätt mycket mer, vilket ju inte stämmer med vad LM sa till mig.
Om någon tycker att det är av stort intresse så är det fritt fram att räkna ut motsvarande för andra län. Meddela gärna resultatet här. Det är ju inte säkert att man får samma resultat i hela Sverige, men någon sorts tanke bakom prissättningen finns det nog och att ytstorleken finns med i beräkningarna är ganska givet.

Kanske tycker LM som vi att det finns mer info etc. på pappersversionen och därför säljer CD-versionen till ett lägre pris, vem vet? Det tycks i alla fall vara så att det lägre informationsinnehållet faktiskt avspeglar sig i priset, åtminstone för Värmlands län.

Det kanske verkar som om jag försvarar LM och det var väl inte riktigt meningen. Jag tycker inte att CD-versionerna är värda sitt pris och har inte köpt någon och har inga planer på att köpa någon heller. Däremot har jag en hel del papperskartor….
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
svlcm Ny ver av Kartex (5.3) Navigering 0
lagerstrom Vilka format klarar Kartex Ver 5? Navigering 1
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
niking Spår som ritöverlägg i Kartex Navigering 6
artec Pocket Kartex och HTC HD2?? Navigering 2
Stordrulen Pocket kartex i mobiltelefonen ? Navigering 3
Sarano Kartex Rutnät Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
2-stroke Grundskala i pocket kartex Navigering 2
Brune Ny Kartex version Navigering 4
coolmanq Ort-databas Norge till Kartex? Navigering 3
niking Rutnät bugg i Kartex. Navigering 2
Stordrulen Några om Pocket Kartex 4 Navigering 4
Stordrulen Navman pin 570 & Pocket kartex Navigering 2
Karl.mittiskogen Kartex och GlobalSat BU-353 GPS Navigering 1
Ante_99 Pocket Kartex till HTC Touch Navigering 0
Pelle Å Ändra kwf-format (Kartex 5.0) till gdb-format (Mapsource)? Navigering 6
löven Koordinatfel -Kartex Navigering 13
Arstuga Ett par ... om Pocket Kartex Navigering 3
BerntI Presentation av Waypoints i Kartex Navigering 4
Brune Kartex blir avgiftsfritt Navigering 11
Crazydee Garmin12 och kartex????? Navigering 6
lax90 Pocket Kartex lagring på "storage card" Navigering 3
Jonas.O Editera spårfil i kartex? Navigering 1
Brune Kartex lever Navigering 1
grodanbolle Kartex hänger sig! Navigering 7
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
avslLM Kartex - ett framtidsscenario Navigering 33
fisherbike Etrex USB till Kartex? Navigering 16
Brune Räknefel i markera kartyta, i Kartex 5 Navigering 2
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
bennys Strul att överf tracks mellan etrex Venture och Kartex Navigering 0
avslLM Kartex i framtiden Navigering 1
Metis GPSmap 60c + Kartex 5 Navigering 3
nr23se Kartex problem. "Ej tillåten använding av..." Navigering 4
el_lobo Hjälp med kartex +ozie Navigering 2
matte_upp Kartex och eTrex Navigering 6
jonasolof Skillnaden mellan Kartex 5 och Kartex 4? Navigering 7
Store Pocket Kartex för Pocket PC Navigering 6
Store Fel i OziExplorer jmf Fugawi och Kartex Navigering 7
Lasse Nilsson Kartex 5, med mera. Navigering 6
anderskarlsson Kartex Navigering 3
S Jonstorp Transformation i Kartex/Swe Trans Navigering 3
Krux Kartex 4 Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
marcushedblom Koord. försvann från GPS vid överföring till Kartex Navigering 0
dexecupen Kartex vs Fugawi Navigering 4
Roni Kartex+Magellan meredian Navigering 0
ekis Kartex 4 Navigering 4
Kris-10:an Kartex + SILVA = ?? Navigering 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.