Kajakorientering 16 juli 2011

Nu är det bestämt!

Den 16 Juli 2011 kommer vi att arrangera en Kajakorientering i Södra Vänern på västra sidan Kållandsö.

Vi har tänkt oss ett upplägg med poängorientering där man skall ta så många poäng som möjligt under 4 timmar. Det kommer att finnas en mängd kontroller värda olika många poängs å det gäller att välja rätt väg.

Alla skall kunna vara med, såväl motionärer som elit men i olika klasser för att göra det så rättvist som möjligt.

På kvällen tänker vi oss en rejäl lägereld där det delas ut priser och diskuteras kajakerfarenheter mm.

Vad tycker ni andra om detta? var med och påverka så vi vet hur NI vill ha det! :)

Hemsida kommer inom kort...
 
Tror att datumet kan krocka med racing-SM. Även om inte de tävlande där är målgruppen så kan det ju vara många föräldrar, ledare och tränare som är uppbundna där som kan vara intresserade.

Annars låter det som ett klart roligt initiativ!
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Är ganska säker att racing SM börjar 11 Juli och de flesta brukar ju åka upp och etablera sig på tävlingsorten under lö/sö redan.

Men annars var det bra !!
 
Tack för tipsen om racing-sm. Vi måste nog ändå flytta fram det en helg då det nu krockar med Åre Extreme Challenge som vi själva skall delta i så det verkar lösa sig :)

Vad skulle ni föredra för karta? sjökort eller terrängkartan(gröna kartan)?

vi funderar även på att ha någon/några bonuskontroller med någon form av problemlösning, låter det som en bra idé?
 
Visst är terrängkartan bra men Gula Kartan är 1:20 000 och kanske lättare att orientera efter. Men visst är den skuren presic i södra änden av Kållandsö? Vill minnas att Rackeby skärgård till vissa delar faller bort och då måste kompleteras med en karta till. (Eller blandar jag ihop det nu?)
Båtsportskortet har ett bra blad som täcker in hela västsidan, ner till Jarlehus, och skulle säkert fungera bra.

Ett par stationer med problemlösning är väl också trevligt.

Hur ser det ut med klassindelning och sådant? Tycker själv att "regelverket" kring Orust runt är inspirerande. Hur resonerar ni?

Är det så att utgångspunkten måste vara på västsidan eller kan man tänka sig att inkludera norra delen också. På Läckö finns det ju fantastiska möjligheter till camping och samlingsplats och alla faciliteter som kan tänkas behövas. Men ni har säkert planer kring detta redan.

Det vore också lite trevligt att veta vilka ni är som planerar det hela:). Kanotklubben?

Som sagt var så är Läckö Kajaksällskap och Kajak och Fritid gärna med på ett hörn, vi kanske kan träffas och diskutera och kanske till och med paddla en sväng.

Tobias
 
Ang kartans skärning så spelar det mindre roll då vi kommer att använda ett digitalt underlag som vi kan skära efter eget önskemål. I och med att det är en väldigt ö-rik skärgård tycker vi det är viktigt med bra kartmaterial och kommer därför lägga ner oss lite extra på just den biten.

Vi har spanat in en plats som vi tänkte kontrollera om den går att använda som samlings/start/mål/grill-plats. Jag mailade mitt telefonnummer till dig Tobias så om du slår en signal så kan vi diskutera geografin lite mer.

Vi är två killar från Karlstad multisport/OK Tyr(iofs även medlemmar i Karlstad Paddel Klubb..) Vi har varit med och arrangerat både multisporttävling och Mtb-orientering (och vanlig orientering) och tänkte nu ge oss på kajakorientering :)

Ang klasser så har vi inte funderat färdigt än men vi kommer väl iaf ha K2 och K1, men vi kommer nog även försöka skilja på glad motionär och hurtig räser på något sätt, dock oklart hur ännu. Vi har även diskuterat möjligheten att två peroner i varsin K1 kan samköra och dela placeringen i resultatlistan. Andra förslag?
 
Spännande!

Det låter jätte roligt! Jag tycker att det K1, K2 är en tillräcklig indelning och att ett så minimalt regelverk som möjligt underlättar. Att få välja vilken ordning och hur många stationer man tar skall bli roligt att prova.:)
 
Låter kul! :)

Själv föredrar jag kartor med landinformation, men det är nog mest för att jag är mer van vid skogen än större båtar.

Angående klasser så hamnar jag i K1, långsampaddlare oavsett vilka klasser det blir. Håller gärna på längre än 4 timmar dock. Känns som om längre tid ger större utslag på val av väg och kontroller.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips