käre MTB-guru: vad är skillnaden egentligen?

  • Trådstartare pape@mot.chalmers.se (Patric)
  • Start datum

pape@mot.chalmers.se (Patric)

Gäst
Har sprungit runt i olika affärer och pratat MTB.


Och försäljarkåren verkar inte ense om vad det är för skillnader mellan de olika nivåerna på exempelvis växlar.


Någon säger att det är vikten bara, att det är samma fjäder. Någon annan menar att för mig spelar det ingen roll så länge jag har stx eller högre - jag märker ingen skillnad (vad är det jag inte märker). Nån trdje tycker att det inte skiljer i kvalitet (=hållbarhet) men att "flytet" skulle bli större med dyrare utrustning.


Kort sagt: kan någon vara så vänlig att redovisa skillnaderna mellan olika nivåer i växelsystem. Det skiljer ju ganska mycket i pris om man ämnar köpa systemen utan cykel så nån borde ju veta vad man får (eller inte får) för pengarna.


Hej och tack
 
Vikt och hållbarhet

Skillnaden mellan billigare och dyrare komponenter kan sammanfattas enligt följande


1 Vikt. Är det något som det betalas för inom cykelbranschen så är det låg vikt. Det finns bl.a. speciella kit att köpa för 1000-tals kr om man vill lätta en viss komponent (t.ex. dämpare) med något hekto. I de översta prisklasserna blir vikthysterin absurd och hotar både funktion och hållbarhet.


2 Funktion. Här skiljer det mycket mellan olika grupper i de lägre prisklasserna. Över STX är det inte så stora skillnader. Notera att t.ex. kvaliten på kablage och kablagedragning ofta är mycket viktigare än om det står STX eller XT på prylarna.


3 Hållbarheten. Här har ofta de lite dyrare grejerna bättre tätningar, bätre material m.m. och håller ofta klart bättre. Men se upp för allt för lätta pryler till ockerpris. De finns aldeles för gott om dem. Notera dock att allt på cykeln inklussive växlar, reglage bromsar, dämpare, nav och ram slits och behöver bytas ut med tiden. Bra serviceär a och o för hållbarheten.


Så vad ska du som cykelkonsument välja för något?


Inte för billigt (läs under 5-6000 kr i odämpad version, lägg på ca 2000 kr för dämpare fram och minst lika mycket till för en dämpare bak).


Inte för lätt (läs inte under 11 kg vid framdämpning, lägg på minst 1 kg vid heldämpade modeller)


Inga udda rammaterial (kolfiber, termoplast...) eller okända komponenter. Satsa gärna på en stålram. Vid aluminiumram måste växelörat vara UTBYTBART i affären, (inte på fabrik i Taiwan eller i USA)


Och framför allt


Satsa på en bra cykelhandlare som du verkligen kan lita på. Han (eller hon) behövs många gånger i framtiden.


/Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips