Kabelvinda - var hitta vinklar?

Ok, behöver göra något att vinda upp en kabel på, ni vet två sådana där L-liknande vinklar (oftast är de mer än 90 grader dock) som kan sitta bak på större apparater, t.ex. byggfläktar, svetsaggregat osv. Var kan man köpa sådana löst? Vill ha riktiga delar, inte nåt hemmagjort (Det räcker att de ska sitta på en fantastiskt fulbockad hemmagjord apparatlåda). Ingen aning om nomenklaturen här men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Min klassiska leverantör av bra pinaler, Eugen wiberger har inget, däremot hade de ett fantastiskt sortiment apparathandtag.

Jula?

Jula har både vanliga vinkelbeslag och en massa olika upphängningskrokar. Du kanske kan hitta nåt som passar?

/M

byggmarknader

har oftast inget behov av dessa gigantiska byggmarknaderna, Bauhaus - Hornbach, men kan inte neka till att de har en hel del prylar jag aldrig sett innan, och så kan man köpa de här småsakerna styckvis och välja av ett gigantiskt utbud av krokar-kabelskor-konstiga skruvar och täckbrickor-sprintar etc etc

något borde du kunna hitta

Gå till plåtslagarn, han har klipp, böj och smärgel för gradning. Med rak plåtsax, handböj, fil kan underverk framställas.

Måste de vara i metall? Annars är det ju lätt att spika/skruva ihopa några träbitar i lagom dimension till ett L.

Känner du någon med 3Dskrivare kan det kanske vara ett kul projekt?

/Patrik

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips