Istället för gröt, fil och flingor blir ju svårt

Hejsan..

Jag är en storätare vad gäller frukost, tycker jag i alla fall om jag jämför med andra. Slänger gärna i mig en tallrik med fil/youghurt och musli + ett par mackor och ett ägg här hemma till frukost.

Jag gillar verkligen inte gröt, jag brukar köra det ändå i skogen då jag inte vet något alternativ. Anser det vara svårt att dra på fil även om muslin inte är några problem.

Är det någon som har något gott och mättande alternativ till gröten för en sådan som mig ?

Mvh // Johannes
 
Baka bröd

Sommar som vinter äter jag nästan alltid bara bröd med mjukost och kaffe till det.
Jag tycker det funkar bäst för mig. Dels så slipper man diska, det är mättande och i mitt tycke det godaste alternativet.
Under barmarkssäsongen med plusgrader så bakar jag på kvällen före när jag har gott om tid och det räcker till både kvällsmat och frukost. På det sättet kan man alltid äta färskt bröd och man sparar in både vikt och volym i packningen.
På vinter bakar jag aldrig, för brödet man tar med sig håller sig ju ändå bra när det är fryst hela tiden.
 
Sommar som vinter äter jag nästan alltid bara bröd med mjukost och kaffe till det.
Jag tycker det funkar bäst för mig. Dels så slipper man diska, det är mättande och i mitt tycke det godaste alternativet.
Under barmarkssäsongen med plusgrader så bakar jag på kvällen före när jag har gott om tid och det räcker till både kvällsmat och frukost. På det sättet kan man alltid äta färskt bröd och man sparar in både vikt och volym i packningen.
På vinter bakar jag aldrig, för brödet man tar med sig håller sig ju ändå bra när det är fryst hela tiden.

Mycket intressant! Tips på bra recept? Har bara lyckats sådär och har oftast inte tillgång till öppen eld.
 
Torrmjölk och müsli funkar jättebra tycker jag. Lite fattigt för mig som föredrar fil men helt OK på tur. Går ju att lyxa till med nötter och annat för att få det mastigare. Jag har börjat ha med mig ett sexpack ägg också. Finns att köpa ägg i såna där engångsplastförpackningar som håller riktigt bra och hållbarheten är ju inget problem någon årstid så länge de inte fryser på vintern (om ägg fryser?). Brukar käka ett par stekta ägg om dagen på macka.



Från annan tråd och boken "På en låga". Totalt 10 minuter kostar ju en del bränsle dock.

Frukostbröd
6 små bröd

Varmt nybakat frukostbröd förgyller de mest råkalla och fuktiga morgnar! De ger en känsla av lugn att baka på morgonen. På sommaren när jag är ute och seglar eller paddlar brukar jag förbereda degen och sedan låta den vila medan jag tar några nakna simtag. För att sedan komma upp och vara lite kall om kroppen och baka av bröden. De är underbart goda att servera med ett smaksatt smör och rökt skinka.

Vetemjöl, 3 dl
Lantbrödsmjöl, 2 dl
Linfrö, 2 msk
Solrosfrö, 2 msk
Bakpulver, 2 tsk
Salt, 1 tsk
Brödkryddor, 3 tsk

Förbered alla torra ingredienser i en påse hemma. (Variera gärna genom att byta ut brödkryddorna mot 2 tsk hel fänkål eller 2 tsk hel kummin. Du kan även byta ut solrosfröna mot valnötter eller hasselnötter.) Tillsätt 1 1/2 dl vatten i påsen och knåda degen i sin påse till en fast deg. Klicka ut i teflonpannan med en sked och stek/baka på svag värme under lock. Vänd bröden en gång när de fått en gyllenbrun yta på undersidan och jäst upp. Det går fortare om du gör mindre platta bröd. Räkna med ca 5 min på varje sida.
 
Jag brukar ha med mig finsk Malaxlimpa. Håller i en evighet och smular inte sönder i packningen. På sensommaren/hösten har jag med mig vanlig färdigskivad ost. Typ den med högst fetthalt jag hittar. Gillar man jordnötssmör så tycker jag det är bra också. Energitätt.
Under hösten har jag som regel med mig lite rökt skinka också, bra både till frukost och att dryga ut middagen med.
 
Ägg, bacon och steker på lite potatis från middagen kvällen efter är både mättande och gott.

Bannock är ett enkelt bröd som man steker i stekpanna, finns lika många varianter som det finns de som bakar bannock. Jag måttar inte längre utan blandar ihop på känn numera
Bakpulver
Salt
Mjöl
Vatten
Sen kan man blanda i olika brödkryddor, frön, nötter, färska bär man kan plocka efter säsong. Blir riktigt gott med lite jordgubbssylt på. Enligt tradition ska brödet aldrig skäras upp utan alltid brytas.
 
Mycket intressant! Tips på bra recept? Har bara lyckats sådär och har oftast inte tillgång till öppen eld.


Jag använder mig huvudsakligen av tre recept.

1. Pinnbrödsdeg: Oftast när jag tar med barnen och gör upp en eld men går lika bra på trangiat.

2. Tunnbröd:

5 dl vetemjöl
2 tsk bakbulver
1 1/2 dl vatten
Lite salt
2 msk olja

Ha torrvarorna i en påse. Tillsätt vattnet och olja. Stek i olja.

3: Sconesmix.

Om man ska baka på trangiat bör man ha en ställbar låga. Använder själv gas.

Jag gillar dom enkla och smidiga sätten, inte alltid dom nyttigaste och Politiskt korrekta ;-)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.