angående gröt

Har hört att man kan fixa snabb havregryns gröt om man maler ner grynen och sedan bara tillsätter kokande vatten i tex kåsa. Funkar detta även med mannagryn?
 
Mannagryn är redan så små att det inte är någon mening att mala dem, de bör svälla tillräckligt ändå om man bara häller på kokande vätska
 
Förtydling: havregryn klipps inte för storleken

Att kör havregryn i mixer har inte med storleken att göra, utan med att klippa upp grynen så att vätskan kommer lättare in i fibrerna.
Teoretisk borde det alltså funka med alla gryn som på något sätt är "fibrösa". Solida gryn (ris, cous-cous)påverkas nog bara koktidsmässigt. Hur mannagryn funkar vet jag inte.

Originalreceptet för klippt havregrynsgröt finns dock på UTEPLATSEN: http://www.molekyl.com/uteplatsen
 
Mer förtydlingar...

-Ris är ej ett gryn.
-Gryn tillverkas av er rad olika produkter. De har dock alla det gemensamma att de består av en skalad och mald/krossad/valsad råvara som ofta, men inte alltid, preparerats genom någon typ av kokning för att minska tillagnings tiden. Ofta görs detta under tryck för att bevara näringen(som med ris; paraboil!)och skapa en mindre klibbig yta .
-Cous-cous görs av durum-vetemjöl på ett liknande sätt som pasta tillverkas.
-Det finns klippta snabbhavregryn färdigt att köpa så varför mixa hela?
-Att mala mannagryn(fått sitt namn från mannagräset som har små ljusgula frön och växer i mellaneuropa) läter dumt. Ta en näve vetemjöl istället. Smaklig måltid...
-Termen "solida gryn" är nog ett "hemkok"... ;)
 
Så rätt du har, Dude. Tack för påpekandet.

Vänligen byt ordet "gryn" mot ett lämpligare när ni läser mitt ovanstående inlägg.
Hade jag hittat färdigklippta havregryn (som inte var portionsförpackade) hade jag naturligtvis inte klippt själv.
En näve vetemjöl låter inte så dumt... spar både vikt och volym.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.