Is i Uppsala

En liten rapport från Uppsala.

Nedre föret har som vanligt tidig is. Idag var den ca 10-12 cm tjock. För den mer vågade så ligger isen redan i vårdsätraviken och i näsviken, Hållar man sig intill land och inte åker för långt in i vårdsätraviken ligger tjockleken på 4-5cm. Med dagen och nätternas temperaturer så äxer isen fort, men jag hör också på nätterna att det är mycket spänningar i isen så för egen del väntar jag nog med Ekoln framåt helgen.

R

En liten rapport från Uppsala.

Nedre föret har som vanligt tidig is. Idag var den ca 10-12 cm tjock. För den mer vågade så ligger isen redan i vårdsätraviken och i näsviken, Hållar man sig intill land och inte åker för långt in i vårdsätraviken ligger tjockleken på 4-5cm. Med dagen och nätternas temperaturer så äxer isen fort, men jag hör också på nätterna att det är mycket spänningar i isen så för egen del väntar jag nog med Ekoln framåt helgen.

R

Ska till Uppsala nästa helg du råkar inte ha några förslag på bästa sjön? Har inte haft tillfälle att utforska området tidigare men hoppas på goda väderförhållanden!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
bra is runt uppsala

Vad gäller isar runt Uppsala är ju Fjällnora ett säkert kort. Plogade 1, 3 och 5km banor om det kommit snö. Idag var isen hyfsad, något skrovlig efter nederbörd men klart godkänd. 10 cm kärnis undantaget alldeles intill land.

Dagliga rapporter om isläget på telefonsvarare, 018 - 727 06 01.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips