Internetaffär för inlines-köp (Barrabes motsvarighet)

Inlines är väl mycket en smakfråga. Välj någon med stora hjul om du vill att det ska gå fort. Men idag har väl alla runt 80mm som jag tycker är bra. Vet inte hur bra de med 90mm hjul är, men de borde ju gå ännu fortare. Skorna kan ju vara lämpliga att prova först, de är olika breda, långa, hårda och stabila. Sedan finns de femhjuliga också, men de är väl mer för de som går in för inlines?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag tycker att man ska satsa på en riktigt bekväm sko i första hand, gärna en sån där man formar innerskon genom att värma upp den och sedan låta den svalna när man snört på sig skon. På de dyrare modellerna kan man byta skena om man vill byta till fler eller större hjul. Dyrt men praktiskt.

När det gäller hjulens diameter så gäller att ett större hjul sväljer ojämnheter bättre än ett mindre, men också att foten hamnar lite högre upp, vilket kan påverka stabiliteten. Enkelt uttryckt kan man säga att med större hjul ställs större krav på en bra teknik för att det skall bli njutningsbart. Jag kör på 84 mm hjul och känner inte att jag måste byta upp mig till varken 90 eller 100 mm.

Skillnaden med fem resp. fyra hjul är att man får ett lite längre skär (snabbare och mer flyt) med fem men att man får offra svängprestandan. Jag tycker att mina Salomon Pilot Pro 9 är på gränsen till bökiga i stadsmiljö, men underbara på cykelväg eller bättre.
/Rilleman

henkealf; sa:
..vilka modeller kan ni föreslå en motionär på 80kg?

Jag gillar dem med ledade skaft. De ger bra rörlighet framåt samtidigt som de ger bra stabilitet i sida. Salomon hade/har flera modeller som var/är baserade på samma grundkonstruktion. Basmodellen hade skaftet låst med en nit, mellanmodellen hade en skruv som kunde tas bort och toppmodellen levererades "upplåst".

En annan egenskap jag gillar är skridskor med reglerbar rocker, då kan man själv välja lite om man vill ha 5-hjuligas rälskänsla, eller lite mer manövrerbarhet.

Vad det gäller skridskorna med olika hjulstorlekar har jag svårt att tro att fördelarna vid åkning skulle överväga nackdelarna vid service och hjulbyten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips