Inlines - ringklocka?

Var igår ute och körde årets första pass på inlines och tävlade som vanligt med cyklister, min egen lilla sysselsättning för att ha något att tänka på.

Behovet av en ringklocka eller på annat sätt kunna väcka uppmärksamhet hos de som går i bredd, cyklar i bredd, åker inlines över hela cykelbanan etc gör sig ofta påminnt. Hur har ni löst detta?

Den måste sitta fast någonstans och skall helst ge ifrån sig ljud genom ett slag eller en tryckning (inte de där cykelringklockorna man måste snurra på). Finns det något lämpligt?

Snurrringklocka på handledsskyddet

Jag kör liksom många av mina kamrater i Stockholm sedan många år tillbaka med en snurringklocka på handledsskyddets ryggsida. Lätt att skruva fast om där sitter en läder eller plastbit med en platta av plast på insidan.

Precis lagom uppfodrande uppmärksamhetssignal.

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
tryffelsvinet; sa:
Var igår ute och körde årets första pass på inlines och tävlade som vanligt med cyklister, min egen lilla sysselsättning för att ha något att tänka på.

Behovet av en ringklocka eller på annat sätt kunna väcka uppmärksamhet hos de som går i bredd, cyklar i bredd, åker inlines över hela cykelbanan etc gör sig ofta påminnt. Hur har ni löst detta?

Den måste sitta fast någonstans och skall helst ge ifrån sig ljud genom ett slag eller en tryckning (inte de där cykelringklockorna man måste snurra på). Finns det något lämpligt?

Herr Björck har en bra lösning. Men vilken typ av ringklocka du väljer är kanske en smaksak, men prova att ringa i den med handledsskydd (för jag förutsätter att du har sånna). Då kan faktiskt Björcks modell med snurringklocka vara mer lättanvänd, för ofta är det rätt bråttom när man vill uppmärksamma någon med en ringsignal.

Själv har jag inte en lika tekniskt utvecklad lösning. Brukar slå ihop handledsskydden, det hörs också och får samma effekt. Men en ringklocka är säkert bättre, då vet folk att det betyder att de ska flytta på sig eller se upp. Min får kanske mer effekten att de hör ett ljud som de inte vet vad det betyder. Dvs jag behöver "klappra" lite tidigare, gissar jag, än med en ringklocka.

Lycka till med rullandet!

Jag tror en ringklocka av den "gamla" modellen fungerar bäst på cykelbanorna då den signalens mening ("flytta dig") är djupt rotad. Ett klapprande kan nog också fungera, men då en människas uppfattning av fara vid en signal är en funktion av signalljudets karaktär, i synnerhet intensiteten, tror jag det har sämre effekt än ringande...
It has been found that intensity has a greater effect on perceived urgency than
other acoustic parameters (Momtahan 1990; Haas and Casali, 1995)
(från "Design of Natural Warning Sounds in Human-Machine Systems", KTH)

Visselpipa, någon?

Borde ju funka hyfsat, lite trafikpolisvarning kanske. Men en visselpipa runt halsen känns lite mer naturligt än cykelklocka på handledsskyddet, även om det kanske tar lite längre tid att få upp den i truten och signalera.

Jag kör liksom Thure med cykelringklocka på handledsskyddet vilket funkar utmärkt.
Jag har också märkt att i synnerhet fotgängare reagerar på ett positivt sätt på kombinationen "cykelringklocksljud" och inlines, "Det var väl fiffigt..." Så som jag, per inlines, har lärt känna våran andra medtrafikanter på cykel-och gångbanor, riskerar men snarast att folk blir förbannade om man använder brutalare påkallningmedel som tex. visselpipor eller tutor.

/Erik

Ropa hej

Enklaste och trevligaste sättet att få uppmärksamhet är att ropa glatt och kraftfullt "hej hej" Gör det på långt avstånd. Funkar lika bra på MTB, löpning mm. Det lugnar hundar också så de inte blir stissiga. Vid själva passagen följer du upp med ett tydligt "tack" och ett leende.
hälsn Jon Bergström

Tveksam

Om man kör någorlunda hårt så tror jag det är svårt att låta glad och belevad med sitt hej hej.

Man pressaar gärna rösten lite när man är flåsig vilket kan misstolkas som om man vore lite i affekt.

Testa ringklocka och jämför?

Thure

testat

Jag har praktiserat det glada "hej hej!" i flera år med utmärkt resultat. Eftersom ett riktigt hårt träningspass gör mig extra lycklig, smittar det av sig på dem man möter och hälsar på. Vem vet, det kanske lockar fler till inlines. En ringklocka funkar psykologiskt som tutan i biltrafiken, d.v.s. irriterande.
mvh
JonB

följa upp med ett leende och TACK

Man kanske kan använda en HuliganSiren som på fotbollsmatcher. Då slipper folk slösa sina sista krafter på att vara trevliga i sina möten med medtrafikanter,hahaaaa

Nejdu, om man inte har kraft eller tid att bemöta folk med ett leende och hälsa på dem. Då får man ändra inställning...Alla som använder Inlines skall bete sig som dess ambassadörer för att vidga dess förträfflighet.

Att använda en ringklocka och sedan följa upp med ett leende och TACK. Detta lönar sig nästa gång man träffar på samma människor på turen. De stiger undan eller bara hälsar på oss..Mycket trevligt.
Med vänliga hälsningar Gunnar Engström

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips