Inlines längs med Hornborgasjön

Livsfarlig?

Med tanke på hur folk kör på den vägen du beskriver tycker jag det är lite farligt att rekommendera den sträckan för inlinesåkning. Det är en smal och krokig väg (mellan Torbjörntorp och Broddetorp) och folk kör allt annat där än de 70 km/h som de bör - och det är nästan för mycket på sina ställen också. Jag bor där och visst har tanken varit frestande för ett åk många gånger men jag vågar knappt gå längs den vägen... Och är det transäsong är det verkligen inte att rekommendera! Trafiken ökar med minst 200%....

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Livsfarlig?

Tranan; sa:
Med tanke på hur folk kör på den vägen du beskriver tycker jag det är lite farligt att rekommendera den sträckan för inlinesåkning. Det är en smal och krokig väg (mellan Torbjörntorp och Broddetorp) och folk kör allt annat där än de 70 km/h som de bör - och det är nästan för mycket på sina ställen också. Jag bor där och visst har tanken varit frestande för ett åk många gånger men jag vågar knappt gå längs den vägen... Och är det transäsong är det verkligen inte att rekommendera! Trafiken ökar med minst 200%....

Tråkigt men sant....man får helt enkelt välja sina åktillfällen. T.ex åkte jag min tur en tidig söndagsmorgon i september och mötte färre än 10 bilar.... :)

Håller med att om att man får välja sina tillfällen när man åker på vägen och definitivt undvika transäsongen. Men jag är själv uppvuxen vid den nära Varnhem och har åkt rullskidor och inlines på sträckan Torbjörntorp-Varnhem sedan 25 år tillbaka. Är man van åkare och kan hantera redskapen under fötterna, så rekommenderar jag vägen starkt. Är man däremot inte en van åkare så ska man hålla sig därifrån. Asfalten på vägen är helt suverän så det går att åka riktigt fort. Jag brukar för säkerhets skull också bryta mot trafikreglerna och ligga på höger sida när det går lite fortare, viket gör att man undviker en hel del problem.

henrikl; sa:
Asfalten på vägen är helt suverän så det går att åka riktigt fort. Jag brukar för säkerhets skull också bryta mot trafikreglerna och ligga på höger sida när det går lite fortare, viket gör att man undviker en hel del problem.

Är det inte höger sida man ska ligga på om man rör sig snabbare än gångare??

//Gustav\\

Keras2006; sa:
henrikl; sa:
Asfalten på vägen är helt suverän så det går att åka riktigt fort. Jag brukar för säkerhets skull också bryta mot trafikreglerna och ligga på höger sida när det går lite fortare, viket gör att man undviker en hel del problem.

Är det inte höger sida man ska ligga på om man rör sig snabbare än gångare??

//Gustav\\

Lite oklara regler om vad som gäller men i denna artikel finns lite matnyttigt

http://www.utsidan.se/ddb/sakerhet/artiklar/1176.htm

Mvh
J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips