Info kring Monte Rosa och Refugee Margerita

Hej!
Till sommaren planers det inför vandrings tur till Monte Rosa massivet med mål att gå upp på toppen och till refugee Margerita. Start och mål är tänkt i Gressoney.
Kan någon ge mig lite info kring turen?
Svårighet, erfoderlig utrustning samt behövs guide eller klarar man det själv etc.

Tack för på förhand för all hjälp!
 
Det är blodigt högt

Det är högt, blodigt högt, kom dit via Dufour Spitze, Grenzspitze och Zumsteinspitze från Mt Rosahyttan. Det var svindyrt, typ 200 SEK för en dagsoppa, och vi hade spränghuvudvärk, trots flera veckor i Alperna, så vi bestämde oss för att rusa ned till vårt tält vid Mt Rosahyttan.

Finns ngr bilder här http://www.lowdin.nu/Treks/Wallis84/Wallis84.html

Kan inte uttala mig om leden från Italienska sidan. Men kan säga, att Grenzgletscher var oerhört sönderbruten, sprickor ”seraccer”, o s v , stigen var säkert tre gånger så lång som fågelvägen. Vi hoppade över hundratals sprickor, skulle aldrig vilja gå där om det inte fanns en stig att följa. Isutrustning, rep med prusikknutar och isyxa, och kompetens att använda dem, är nödvändiga förutsättningar för att ett mindre replag ska kunna ta sig fram säkert.

Mr Rosa massivet är mycket lönande men det är snarare alpinism (med mycket snö) än vandring.

Per
 
Hur är det att enbart gå upp till Refugee Marguerita från Alagna eller Gressoney?
Någon som vet?
Finns det välrösade leder genom glaciärerna eller behöver en novis inom området guide för att ta sig till refugeeen?
 
http://www.summitpost.org/show/route_link.pl/route_id/453/object_id/177

Jag tycker det är lite bekymmersamt att du skiver om Mt Rosa i trekkingforumet. Undrar om du inser att det är alpinism det är frågan om?

Svårigheten betingas av väder och snöförhållanden. Vid snöfall kan det vara extremt jobbigt och farligt, eftersom snön täcker bergschrunder och sprickor. När det inte snöat på ett tag är det under högsässong en tydlig och lätt gången stig.

Per
 
Jag är mycket väl medveten om vadför berg Monte Rosa är, spenderat rätt många månader på berget vintertid som skidåkare.
Vet också att det går LEDER upp till refugee Marguerita, hade bland annat en vän som jobbade 2 år på just den refugeen och hon var ingen klättrare. Dessvärre har jag förlorat den kontakten och kan inte längre få information från henne varpå jag hoppades att kunna få lite info härifrån.
Jag är även mycket väl medveten om att det finns riktigt super fina klätterleder på berget.
Har själv inte erfarenhet av leden och behöver därför lite bättre info kring leden. Jag uppskattar dock att ni försöker göra mig uppmärksam på att det är ett riktigt berg med tillhörande attiraljer och spänningsmoment.
Vädret ställer naturligtvis till det och förutsättnigen är riktigt fint väder för att turen skall bli aktuell.

Jag tackar för länkarna och er omtänksamhet!
 
2702; sa:
Jag är mycket väl medveten om vadför berg Monte Rosa

Juste, ville bara vara säker på det, och inte uttala mig förklenande på ngt sätt ;)

Möjligheterna till framgång är nog väldigt beroende av vädret. Om det är en torr sommar kommer det att vara en väl uppgådd stig hela vägen, och ganska lätt att gå upp, sannolikt kan en vältränad person kila upp och ner på en halv dag. Om glaciärerna är snöfria kan man gå ensam, även om det inte är helt rekommendabelt, ligger det snö bör man faktiskt vara minst två, inrepade och gå med sträckt rep. Det kan finnas sprickor där man minst anar det.

Per
 
Monte Rosa från Alagna

Hej,
var där sommaren 2001. Natten innan vi gick upp, i slutet av juli, kom det 10-20 cm snö. Alla sprickor var osynliga. HUr det ser ut om glaciären är "bar" har jag ingen aning om.

Vi gick från en refugio på 3600 m höjd, har glömt vad den heter. Mellan 5 och 6 på morgonen var det ett lämmeltåg av människor på väg upp, så det är väl bara att haka på tåget.

E-maila mig gärna om du vill veta mer.

Eva
 
Re: Monte Rosa från Alagna

atoevgu; sa:
HUr det ser ut om glaciären är "bar" har jag ingen aning om.

När glaciären är "bar" i ordet verkliga betydelse ser man alla sprickor, normalt är det sträv is som inte är hal och en massa grus och sten, eftersom man kan se sprickorna in i minsta detalj är det förhållandevis säkert och normalt bryr man sig inte om att repa in sig under sådana förhållanden om det inte är exceptionellt brant.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.