Tour Monte-Rosa

Vi ska vandra Tour Monte-Rosa (Gressoney - Zermatt -Grächen - Saas Fee - Monte Moropasset - Gressoney)i sommar. Via Nice - Turin beger vi oss till Gressoney där vi har tänkt att starta (och avsluta) vår vandring. Lämpligt att vandra mot Zermatt via Theodulpasset direkt eller gå leden andra hållet? Måste bergsguide förbokas för passagen över Theudulpasset? Övriga tips om svårigheter och glädjeämne kring vandring?

Bengt och Sara
 
proffsig tur

Den som ger sig ut över Theodulpasset har rimligen
rimligen tillräcklig kunskap om glaciärer.
Om inte, så är givetvis en guide nödvändig.
Själv ryser jag vid blotta tanken.

il C.
 
Det är uppenbarligen inte så vanligt att vandra Tour Monte Rosa av svarsfrekvensen att döma. Inte heller träffade vi på några svenska vandrare under vår nyligen avslutade vandring runt Monte Rosa. Likafullt är det en spektakulärt vacker vandring med Theudulpasset och övernattningen på Theudulhyttan (med 360 graders panoramautsikt över diverse 4000 m toppar bland annat Matterhorn)och med åtföljande glaciervandring ner mot Zermatt som höjdpunkt. Andra minnesvärda delar av vandringen var "högvägen" mellan Zermatt och Grächen (dock var ett kort parti avstängt på grund av risk för nedfallande stenblock) samt vandringen över Monte Moropasset (där vi upplevde de fyra årstiderna på ett dygn (bland annat nollgradigt och snöblandat regn). Att ansluta sig till leden var ganska omständigt för oss som kom från Nice via Turin och tåg/buss vidare till Gressoney. Vill någon veta mer om denna vandring står vi gärna till tjänst.

Bengt och Sara Olsson Osby
 
mer Monte Rosa

beo; sa:
Det är uppenbarligen inte så vanligt att vandra Tour Monte Rosa av svarsfrekvensen att döma... en spektakulärt vacker vandring med Theudulpasset och övernattningen på Theudulhyttan (med 360 leden var ganska omständigt för oss som kom från Nice via Turin och tåg/buss vidare till Gressoney. Vill någon veta mer om denna vandring står vi gärna till tjänst.

Bengt och Sara Olsson Osby


Svenskar som vandrar i Alperna brukar oftast göra det bekvämare för sig än hemma i de svenska fjällen, t ex dagsutflykter
och/eller stugor. Det är då rätt givet att man undviker glaciärvandring. Själv undviker jag dem av två enkla skäl:
jag har inte tillräcklig kunskap och jag vill inte släpa med
isyxa. Rep ska vi bara inte tala om eftersom jag går ensam.

F ö inrättar jag alltmer mina sydeuropeiska vandringar
efter tältet, eftersom stugor inte precis höjer naturupplevelsen.

Att ta sig till Aostadalen är mycket riktigt knöligt. Svenskar
som vill dit gör kanske klokt att ta sig in från Schweiz;
tåg till Martigny, buss över stora StBernhard eller tåg till
Brig, buss till Saas Fee. Från både Italien och Schweiz kan det bekvämaste alternativet vara att ta tåget till Domodossola.

Jag gick Alta Via 1, från Alagna till Elisabetta, tio dagar, 1993.
Då var jag redan i Italien så det gick åt en halv dag från Valtellina
till Alagna, och då hade jag alltså tid för några timmars transportvandring till Pastore-stugan;
den ligger vid foten av Monte Rosa och
i klart väder ser man Margherita-stugan, på 4.500 m höjd.)

il C.
 
Re: mer Monte Rosa

pehac@mai.liu.se; sa:
Det är då rätt givet att man undviker glaciärvandring. Själv undviker jag dem av två enkla skäl:
jag har inte tillräcklig kunskap och jag vill inte släpa med
isyxa. Rep ska vi bara inte tala om eftersom jag går ensam.
il C.

Det är en klok hållnig. Å andra sidan beror det väl på vad det är för glaciär. Just Thöodol är mycket lätt och i det närmaste helt sprickfri, eftersom det går liftar över den och den dessutom kan nås på skidor från Klein Matterhorn så fyller man igen minsta spricka med snö hela tiden. Det fullkomligen vimlar av skidåkare såväl sommar som vinter.

Den viktigaste faktorn är nog hur dags man går på sommaren. På mornarna bär snön. På dagen kan dagsmejan göra att den blir mjuk och väldigt kämpig att ta sig fram genom. Har själv vandrat över den och övernattat i Thöodol hyttan och kan varmt rekommendera det. Jättefina vyer, och hyttan är trevlig.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.