Info om Mongoliet

Om jag har turen med mig kommer företaget där jag jobbar att skicka iväg mig till Mongoliet för några dagars job med möjligheten att ta ut semesterdagar efter slutförd arbete. Det blir isåfall av runt början av juli.

Jag hittar väldigt lite information vettig information på nätet... Mest hittar jag guidade turer i 2000 USD klassen men detta intresserar inte mig. Jag hittar inget info om lokala guider, regler för tältning i nationparker, rekommenderade vandringsleder, tillgång till mat o vatten osv...

Har någon relevant info och vill dela med sig av den?
Kanske någon länk/bok tips? Vad som helst :)

/Michael.
 
Lonley Planet brukar täcka det mesta i sina guideböcker, kanske lite mera anpassade för backpackers men man brukar iallafall få en ett hum om vad som finns att se och göra samt när var hur.
Har själv inte varit i Mongoliet men har vänner som säger att det var magnifikt, se upp med JAK-soppan bara, magsjukevarning.
 
Hej,

Mongoliet är inte särskilt välordnat. Det finns jättemycket vandring att göra. Men allt är beroende av tiden du har på dig. Visserligen kan man flyga mellan större städer men oftast måste man ju komplettera med buss/lifta för att nå hela vägen. 100 km kan många gånger ta en hel dag. Man bör också räkna med reservtid för allmänt strul och väntetider.
Men, det går!
Jag känner inte till några vandringsleder men ofta finns stigar som ibland är utmärkta på kartor. Det är dock inget problem att gå oledat då terrängen är öppen och oftast lättorienterad.
Det största problemet vi hade var vattnet. Vi reste under juli/augusti. Det fanns i princip inga bäckar och jag tror att det gäller generellt för hela mongoliet utom vid de högsta bergen i väster som har glaciärer och snö.
Tälta kan man göra överallt, givet vatten. Mongolerna är ju nomader så det vore ju konstigt annars. Om du tältar nära orter så lär du dock få en del uppmärksamhet av det ibland negativa slaget - fyllon. Begränsningen för tältning är, återigen, vattnet.
Runt Ulan Bator finns en del berg att göra dagsturer på och det går säkert också med flerdagsturer. Förutom några sådana turer gjorde vi en längre tur vid Hövsgöl-sjön i norra Mongoliet. Det var vackert och bra men, tjat-tjat, ont om vatten så fort man inte kramade stranden. Jag tror det är en nationalpark och tält var ytterst tillåtet. Så tillåtet att en del ville ta tältet från oss :)
De seriösa vandringarna/bestigningarna finns i väster med de höga bergen, där var vi tyvärr inte. Det finns en särskild firma som fixar alpinit-turer där, kommer inte ihåg namnet.
Maten är inte så god och eftersom det är ett glest land inte alltid tillgänglig - portabelt bensinkök med egen mat rekommenderas.
Det finns paketturer och de kostar givetvis, som du själv redan erfarit. Annars kan man gå ihop ett gäng och hyra guide/tolk och eventuellt chaufför med bil. Detta tar så klart längre tid att ordna.
Som vanligt är det en avvägning mellan tid och pengar. Ska du bara vara där en vecka så lär det bli svårt att fixa något avancerat på egen hand utan fet plånbok. Ju längre tid du har på dig desta lättare är det att fixa eget för billigare pris.
Ett populärt alternativ till att vandra är att hyra jeep och chafför och åka runt och se sig om på det sättet. Fördelen är att du kan ta med all mat och vatten som behövs. Nackdelen är - ja - att åka bil.

/Daniel
 
Var i Mongoliet kring jul. Bodde hos en liten dam som mötte oss vid tågstationen. Hon ordnade även utflykter, både längre och kortare - med eller utan guide - till ett bra pris. På vår julutflykt bodde vi hos en momadfamilj i deras ger (inte jurta) och blev vänligt bemötta. En av mina starkaste upplevelser. Jag kan verkligen rekommendera henne och att ta sig ut på landet även om jag tror att det är riktigt torrt och varmt då.

Mongolia Tours by Nassan
nassan2037@yahoo.com

Martin.
 
Jag tackar alla för tipsen. Jag har skickat ett email till Nassan så jag får se vad jag får för svar. Jag har dock några till frågor om ni orkar svara.

Hur är vädret så här dags? Torrt eller fuktigt? Mycket varmt? Hur är det med mygg och dylikt?

Om resan nu blir av kommer jag att vara i Ulaanbaatar när min lediga tid börjar (max 2 veckor). Finns det något som jag verkligen borde se eller göra eller kanske något som jag verkligen inte borde ödsla tid på?
Lonley Planet brukar täcka det mesta i sina guideböcker
Jodå. Så fort jag vet om resan blir av eller ej kommer jag att köpa Lonely Planet. Där står altid något som hjälper.

/Michael.
 
Ficklampa

Ett hett tips är att ta med ficklampa då det är dålig belysning på kvällarna, särskilt för trappuppgångar.
Vädret är varmt och torrt. Det kan förvisso regna ibland, så om du ska vandra så är regnkläder bra. Nattetid kan det krypa ner mot noll i vissa områden. Dagtid kan det lätt vara över 30 grader i Ulan Bator.
I juli brukar det vara en festival med en massa olika tävlingar (brottning, bågskytte och ridning). Den är kul att besöka. Jag tror att den äger rum i flera städer samtidigt men i Ulan Bator så ligger tävlingarna strax utanför stan. Det mesta står säkert i Lonely Planet. Om du är där under den tiden så är det klart värt att besöka.

/D
 
Terelj

För ganska precis ett år sedan var jag i Mongoliet. Vi åkte ut till Terelj National Park (sök på http://www.google.com efter "terelj" så hittar du en massa länkar), där vi bodde i en ger (jurta) nära floden Terelj. Vi fick rida på mongoliska hästar och besöka en nomadfamilj och dricka varm yougurt. Väldigt trevlig upplevelse.

miccolli; sa:
Hur är vädret så här dags? Torrt eller fuktigt? Mycket varmt? Hur är det med mygg och dylikt?

Runt 12-14 juni när jag var där, var vädret torrt, soligt med klarblå himmel och cirka 20 grader på dagen. Ganska kallt på natten. En del mygg nära vattendragen. Vägnätet är ganska dåligt, bara ett par mil asfalterade vägar, men de var nästan sämre än grusvägarna eftersom det lätt bildas djupa hål i asfalt.

Överhuvudtaget är det lite svårt att få tag i information om Mongoliet (typ bra kartor), men mongolerna vet att internet finns i alla fall. De är lite gröna på det här med turism och bra info.

/Mats
 
Tackar för tipsen

Nu har jag fått biljetterna i handen och drar på söndag.

Jag tackar för alla tipsen!

/Michael.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.