Hyra kajak som överviktig?

När jag gick kurs så plurra ingen under hela kursen. Vår upplevelse var precis tvärtom. Enda gången jag plurrat var när jag paddla en tom Kodiak när det var lite sjögång. Av orsaker jag beskrivit ovan. Bortsett från lektionen när vi skulle öva på att plurra då såklart. Jag rekommenderar lätt kajak framför kanadensare om man är ute efter stabilitet.

Kodiak skulle jag inte rekommendera om den ska gå tom eller näst intill, det misstaget har jag gjort.
Intressant. Jag har haft stoora personer i kodiak med väldigt gott resultat. En stor person trycker ju också ner kajaken. Sen beror det ju lite på var vikten sitter. Är personen mer satt så blir ju stabiliteten bättre än om det är en 2m lång bodybuilder med mycket vikt högt upp på kroppen. Ett sätt att öka stabiliteten är ju att lasta ner kajken med ett par vattesäckar.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Intressant. Jag har haft stoora personer i kodiak med väldigt gott resultat. En stor person trycker ju också ner kajaken. Sen beror det ju lite på var vikten sitter. Är personen mer satt så blir ju stabiliteten bättre än om det är en 2m lång bodybuilder med mycket vikt högt upp på kroppen. Ett sätt att öka stabiliteten är ju att lasta ner kajken med ett par vattesäckar.

Jo det är ju det vanliga att man lastar ner dem lite. Vi skulle bara ut en kort sväng för att testa lite och jag var nyfiken på kodiaken eftersom jag vid tillfället vägde kanske 110-115kg. Minns inte om vi la nått vatten i lastbrunnen men inte tillräckligt iaf. De blåste lite den där dagen så vågtopparna bröts precis. Varje gång en vågtopp passerade så låg hela kajaken och balanserade uppe på toppen i princip. På de mindre kajakerna så sköljer ju vågen mera över kajaken och större delen av kajaken ligger fortfarande i vattnet. Min vikt var nog mest placerad i sitsen och strax över brunnskanten skulle jag säga :0) Så jag tänker att oavsett kajak så bör man nog se till att den sjunker ner någorlunda till tänkt vattenlinje om man vill att den ska hålla sig stabil.

Jag tror nog att det ska gå bra, uppskattar verkligen all feedback från er här! Är någon vecka kvar tills det bär av, men jag ser fram emot det :giggle: Vet ju som sagt att jag gillade att paddla kanot när jag var yngre - vem vet, kanske blir detta starten på en ny hobby :D

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips