Hur slippa magont under löptur?

De senaste gångerna jag varit ute och sprungit så har jag fått ont i magen, ffa i uppförsbackar och när det börjar gå tungt. Jag springer 3 ggr i veckan, 6-10km per gång, både asfalt och skogsstig. Har i perioder magkatarrsbesvär (ont i mellangärdet som avhjälps med samarin, tidigt mätt), som förvärras av spannmål, ffa vitt mjöl (har dock testat mig och är ej glutenintolerant). Jag har dock inte känt av de besvären så mycket de sista veckorna. Det magontet jag känt under löptur liknar heller inte magkatarrsbesvären, utan känns ont lite längre ned + lite illamående. Jag tror inte att det beror på att jag tar ut mig, för jag tar det rätt så lugnt. Jag har heller inte sett någon relation till viss typ av mat eller tidsperiod efter måltid. Samma besvär har jag väl egentligen alltid känt efter löptur, just att man inte vill äta något förrän efter 1-2h, men det ksk är normalt?
Hur lång tid efter måltid bör man springa (det varierar map person och måltid, men på ett ungefär)? Är det någon som har tips på mat (vegetarisk) som är bäst (skonsam + lagom energi) för magen innan och efter löptur?
Tar tacksamt emot tips!
 
Jag tycker att rågflinge-gröt är bra att äta innan ett löppass (inte för nära, men nån timme är bra). Det försvinner ganska fort ur magen.

Om du har problem med bubblig mage när du springer så testa att loska istället för att svälja, det är lätt att få ner luft när man sväjer saliv om man är anfådd.

Min egen mage behöver vänja sig vid löpning om jag haft ett längre uppehåll, men dina besvär verkar ju sitta i trots att du tränar regelbundet.
 
Gå till en idrottsläkare för tips

Tror det är bättre än att ställa en allmän fråga här, eftersom dina besvär kan vara i princip vad som helst.
 
Följdfråga

Har du någon uppfattning om din smärta är tarmrelaterad eller kan den komma från någon nerv? Hade själv problem för några år sedan och det visade sig till slut att problemet låg i nerver som kommit i kläm snarare än "magproblem" genom olämplig kost. Värt att kolla upp kanske, det är ju aldrig kul med smärta när man springer.
 
Magont och löpning

Hej
Har liknande besvär som du och har så haft hela livet när jag springer. För min del funkar det bäst att vänta
länge eter måltid. D v s tre-fyra timmar utan mat men med rikligt med dryck under tiden. Då går det utmärkt att springa.
Att man inte har någon lust att äta efter löpning har nog ofta en fysilogisk förklaring. Under och efter löpning omfördelas blodet från tarm till muskler, dettta håller också i sig efter löpningen för att musklerna skall återämta sig och rensa ut lite avfallsprodukter. Först när det är klart har väl kroppen lust att prioritera tarm och mage. Äter man för tidigt blir det konkurrens mellan mage och muskler.
 
Problem vid löpningträning

Hej!

Jag har/har haft liknande problem med ont i magen i samband med löpträning och varit hos idrottsläkare för detta. Tydlingen så är det inte helt ovanligt att kvinnor får kraftiga smärtor i samband med löpträning. Smärtan verkar inte ha något samband med den fysiska ansträngingen, jag kan få ont även av ett joggingpass. Jag fick testa olika anti-inflammatoriska mediciner (som bara hjälpte under medicineringen) men fick även andra råd. Det jag jobbar med mest för att komma förbi problemet med smärtan är att ändra mitt löpsteg. För att göra detta har jag också höjt tempot under löpträningen. Jag är också noga med vid vilken tidpunkt innan träningen jag äter osv. (vilket dock verkar ha mindre betydelse när det gäller mig).

Hejhej Ammie
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.