Hur ska säcken sitta?

Jag har för närvarande tillgång till 2 ryggsäckar.

En shosho 60 som jag använt till och från, dock inte under några längre stunder och en lundhags motion spirit 65 som jag endast har provat en 2 km promenad.

Lundhagssäcken ger väldigt mycket luft mellan rygg och säck för större delen av ryggen och min hållning blir upprätt även med 25 kg packning.
Beror det här på att spirit är en dammodell? Borde det egentligen inte vara tvärtom, att tjejer har mer svank och då brde utrymmet mellan ryggsäck och rygg bli än större.

När jag tar på mig ShoSho'n ändrar jag automatisk hållning och intar en mer framåtlutande position.
Jag har inte upplevt det som något större problem innan men har å andra sidan inte gått mer än någon timma i sträck med den.

Jag inser givetvis att det enda sättet att ta reda på vilken som passar mig bäst är att prova båda under en längre sträcka med lika mycket packning vilket jag ska göra nästa vecka i mån av tid. Men det vore intressant att veta vad andra har för tankar i ämnet.
 

avslutad210712

Gäst
Hasselstrom; sa:
Lundhagssäcken ger väldigt mycket luft mellan rygg och säck för större delen av ryggen och min hållning blir upprätt även med 25 kg packning.
Beror det här på att spirit är en dammodell? Borde det egentligen inte vara tvärtom, att tjejer har mer svank och då brde utrymmet mellan ryggsäck och rygg bli än större.

Att spirit är en dammodell innebär att axelremmarna och eventuellt höftbältet har en annorlunda form. Har inget med svankens utformning att göra.

Om du vill ha säcken närmare kroppen kan du ta ur aluminiumstängerna som spänner ut säcken och böja till dem efter din kroppsform. Inte speciellt svårt att ta isär bärsystemet men tänk på när du skall ha tillbaka stängerna att de skall passas in i plattan där axelremmarna är fästade i.
 
avslutad210712; sa:
Om du vill ha säcken närmare kroppen kan du ta ur aluminiumstängerna som spänner ut säcken och böja till dem efter din kroppsform.

Egentligen är det ju meningen att alla användare ska tillpassa sin rygga på det här sättet.
Men butikerna har inte tid (säcken är ju redan såld - vidare till nästa kund!) och vi användare orkar inte, bryr oss inte, nöjer oss med säcken som den är eller vet helt enkelt inte att det här är en av grundegenskaperna med intern ram.

Jag har aldrig böjt till nån ram :)
 

avslutad210712

Gäst
Nordesjö; sa:
avslutad210712; sa:
Om du vill ha säcken närmare kroppen kan du ta ur aluminiumstängerna som spänner ut säcken och böja till dem efter din kroppsform.

Egentligen är det ju meningen att alla användare ska tillpassa sin rygga på det här sättet.
Men butikerna har inte tid (säcken är ju redan såld - vidare till nästa kund!) och vi användare orkar inte, bryr oss inte, nöjer oss med säcken som den är eller vet helt enkelt inte att det här är en av grundegenskaperna med intern ram.

Jag har aldrig böjt till nån ram :)

Trodde det var det första alla som köper rygga gör :)
 
avslutad210712; sa:
Om du vill ha säcken närmare kroppen kan du ta ur aluminiumstängerna som spänner ut säcken och böja till dem efter din kroppsform. Inte speciellt svårt att ta isär bärsystemet men tänk på när du skall ha tillbaka stängerna att de skall passas in i plattan där axelremmarna är fästade i.

Det hade jag givetvis ingen aning om att man kunde göra. Fantastiskt trevligt blev det efter att ha justerat skenorna något. Båda säckarna blev dock lika sköna så valet är fortfarande lika svårt! Får bli långpromenader nästa vecka som sagt.

Varför ges det inte någon information om detta från tillverkarna?

Fick med en liten lapp till lundhagssäcken där det står hur man ska justera remmar m.m men inte ett ord om att manbör böja till skenorna efter kroppen.
Står förvisso att skenorna är löstagbara men det gör ju knappast att de flesta vågar ta ut och böja o bända.
 
Hasselstrom; sa:
avslutad210712; sa:
Om du vill ha säcken närmare kroppen kan du ta ur aluminiumstängerna som spänner ut säcken och böja till dem efter din kroppsform. Inte speciellt svårt att ta isär bärsystemet men tänk på när du skall ha tillbaka stängerna att de skall passas in i plattan där axelremmarna är fästade i.

Det hade jag givetvis ingen aning om att man kunde göra. Fantastiskt trevligt blev det efter att ha justerat skenorna något. Båda säckarna blev dock lika sköna så valet är fortfarande lika svårt! Får bli långpromenader nästa vecka som sagt.

Varför ges det inte någon information om detta från tillverkarna?

Fick med en liten lapp till lundhagssäcken där det står hur man ska justera remmar m.m men inte ett ord om att manbör böja till skenorna efter kroppen.
Står förvisso att skenorna är löstagbara men det gör ju knappast att de flesta vågar ta ut och böja o bända.

Det är inte helt lätt att böja till skenorna så jag antar att de inte upplyser om möjligheten för att undvika en stor kundkrets med plågsamma upplevelser av deras säckar. De vill nog att experter ska ta hand om det, dvs återförsäljarna, och dessa är nog mer än väl upplysta om saken. Stängerna är ju ungefärligt tillböjda att passa de flesta så de flesta svenssonsär nöjda och glada ändå. De som är "insatta" vet redan vad de ska göra.
 
Hasselstrom; sa:
Varför ges det inte någon information om detta från tillverkarna?

Antagligen för att det skulle vara för jobbigt för de stackars återförsäljarna att hjälpa alla kunder.

Sasquatch, som är svensk importör av Arcteryx (och även har Arcteryx-affären på Vasagatan i Stockholm), hade en alldeles utmärkt film som visade exakt hur man ska göra.
Har också för mig att den låg här på utsidan... undrar hur man hittar den?

Arcteryx nämner även tillpassning på sin webbplats:
http://www.arcteryx.com/faq.aspx#11

Osprey nämner det också, och säger att man bör konsultera dem eller försäljaren för att det ska bli rätt.
 
Nordesjö; sa:
Sasquatch, som är svensk importör av Arcteryx (och även har Arcteryx-affären på Vasagatan i Stockholm), hade en alldeles utmärkt film som visade exakt hur man ska göra.
Har också för mig att den låg här på utsidan... undrar hur man hittar den?

Finns i tråden "Brukar ni böja ryggsäcksramen?",men länken funkar inte längre.Dock finns det en del tips i tråden i övrigt.


peter
PS.Funkar inte att länka i den här burken.DS.
 
Fråga:

Är medveten om att man kan forma aluminiumbanden efter den egna ryggens profil. Är omformningen verkligen effektiv så att ryggsäcken smiter åt bra längs hela ryggen? En aning skeptisk. Ska själv känna efter om det behövs och hur och ev. prova.
 
Hur väl ryggsäcken ansluter till ryggtavlan kan ju bero på hur den packas. Antar att tyngre föremål ska ligga jämt fördelade i längsled så nära ryggraden som möjligt så att belastningen hamnar så nära kroppens centrumlinje som möjligt. Om däremot tyngre saker packas längre ut bör gravitationen gör att hela ryggsäcken tenderar att dragas ut från ryggtavlan, något som bäraren kompenserar genom att luta sig mera framåt för att få en balanserande/motverkande kraft. Detta är åtminstone skribentens erfarenhet.
 
acinaces; sa:
Hur väl ryggsäcken ansluter till ryggtavlan kan ju bero på hur den packas.

Förvisso!
I det här fallet var det dock en och samma person som packade samma utrustning i två säckar av liknande storlek. Packningsfaktorn antog jag således vara låst.

Skillnaden mellan tillpassad och icke tillpassad ram vittnar ju trådstartaren sedermera om som "Fantastiskt trevligt".

Min säck är inte med vilje tillpassad, men sitter som fastskruvad på ryggraden om jag drar åt.
 

avslutad210712

Gäst
Jag tillhör personerna som gärna tar isär saker för att se hur det fungerar för att sen sätta ihop dem och fundera på varför de inte längre fungerar. Tcker dock att min säck sitter tillräckligt bra på mig så antingen är jag normaliserad eller så är jag helt enkelt inte så kinkig.

Eftersom jag (äntligen hoppas jag - tror det inte förrän jag har säcken i min hand) köpt en Osprey så har jag sett deras instruktion. Fördelen i Ospreys fall är att stängerna är monterade i höftbältet vilket gör att man kan ta på sig det tillsammans med stängerna när man skall böja till dem. I Lundhags Motion fallet är stängerna monterade i två små fickor i själva säcken vilket kan göra det lite mer vanskligt att veta hur högt upp i förhållande till höften som stängerna börjar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.