Hur ska höftbältet sitta?

Hej,
Det är så att jag är lite förvirrad, hur ska höftbältet sitta?
Ska man ha det precis där höftbenen slutar i höjd med naveln på ett ungefär?
Då hamnar ryggsäcken ungefär i svanken.

Eller ska man ha det nere där man har byxorna / har sitt skärp?
Då hamnar ryggan lite på rumpan med.

Jag är helt förvirrad kring detta....
 
Halaj!

Det måste göra ont och skava, med höftbältet ovan höftbenen. Jag har inte provat. Jag sätter höftbältet mitt på höftbenen och drar åt som satan! Så att nästan hela tyngden ligger på höfterna. Sen justerar man axelbanden (eller vad de nu kallas. Det finns säkert nån här som har nåt ballt engelskt namn för dem) därefter.
Om din rygga inte passar din rygglängd, så finns det möjlighet att justera detta i din rygga. Kolla!

//T
 
Jag har höftbältets centrum precis på höftbenets överkant, så det blir en 50/50. Funkar bäst för mig...har jag den lägre så ligger den lite mot rumpan och jag får då ett "onaturligt" steg som inte känns bra.

Hade nu hemma en Exos 58 i Large..men den var lite för lång så har bytt till en Medium som passar bättre.

Vilken ryggsäck har du problem med, är den justerbar eller är den som Exos:en i olika rygglängder?
 
Hej,
Det är så att jag är lite förvirrad, hur ska höftbältet sitta?
Ska man ha det precis där höftbenen slutar i höjd med naveln på ett ungefär?
Då hamnar ryggsäcken ungefär i svanken.

Eller ska man ha det nere där man har byxorna / har sitt skärp?
Då hamnar ryggan lite på rumpan med.

Jag är helt förvirrad kring detta....

Jag har alltid kört med midjebältet i byxlinningen som du beskriver. Jag är dock smalt byggd och har svårt att få säcken att sitta uppe. Det har resulterat i en ond spiral i att jag drar åt mer och mer och blir tröttare och ömmare och drar åt mer för att kompensera tröttheten.

Köpt ny ryggsäck inför årets vandring och har provgått med mycket trevligt resultat. Den nya säcken har jag passat in så höftbältet sitter högre upp runt höftbenens överkant som andy69 beskriver. Benen kan då röra sig fritt. Bättre svängrum, stryper inte blodet och klämmer inte fram blåmärken. För mig var det helt överlägset. Fick dock ställa ryggsäcken på storlek small, är 1,80 lång.
 
Jag har en Fjällräven Kajka så jag kan ställa in allt bokstavligen.

Just det där vart avlastningsbältet skall sitta som är lite kruxit.

Någon som kan rita på en bild?
Dvs dra ett streck eller något vart ni anser att det skall sitta?

För man ställer ju sedan in rygglängden efter man har justerat avlastningsbältet.
Det är hemskt svårt tycker jag, men vad vet jag - jag kanske inte fattar det bara.
 
Om du ska hänga upp byxorna eller bära tyngd uppifrån är två olika saker.
Med ett vadderat höftbälte till en lite större rygga vill man ju få hjälp av bäckenet att ta tyngden. Då är nog de flest moderna höftbälten avsedda att vila på främre övre hörnet av höftbenskammen, främre hörnet av bäckenet ovan ljumsken i höjd med naveln, (om inte magen är i vägen).

Sedan finns det kanske mindre ryggor med enklare bälten som mest skall stabilisera så att den ligger stilla på ryggen, eller möjligen några som inte är så välkonstruerade, eller som inte passar så många individer. Det är såväl bälte som axelremmar som skall provas och kunna passa den som ska bära.

Nedanför höftbenskammen hänger bältet mera på rumpan eller lårbenet vid höftleden, och det är rörelsehindrade för de flesta anatomiska varianter med tyngden av en rygga. Så där hänger man byxorna som inte väger så mycket.
 
Om du ska hänga upp byxorna eller bära tyngd uppifrån är två olika saker.
Med ett vadderat höftbälte till en lite större rygga vill man ju få hjälp av bäckenet att ta tyngden. Då är nog de flest moderna höftbälten avsedda att vila på främre övre hörnet av höftbenskammen, främre hörnet av bäckenet ovan ljumsken i höjd med naveln, (om inte magen är i vägen).

Sedan finns det kanske mindre ryggor med enklare bälten som mest skall stabilisera så att den ligger stilla på ryggen, eller möjligen några som inte är så välkonstruerade, eller som inte passar så många individer. Det är såväl bälte som axelremmar som skall provas och kunna passa den som ska bära.

Nedanför höftbenskammen hänger bältet mera på rumpan eller lårbenet vid höftleden, och det är rörelsehindrade för de flesta anatomiska varianter med tyngden av en rygga. Så där hänger man byxorna som inte väger så mycket.


Tack! Väldigt bra skrivet, nu tror jag att jag vet hur ryggan skall sitta.
Den skall om jag har uppfattat det rätt ha mittenskåran i det vaderade bältet på främre övre hörnet av höftbenskammen dvs att "bältet" skall ligga hälften på bäckenbenet / höften och hälften ovanför.
Dvs så att bältet går ungefär, precis under naven.
Kanske det skåran är tillför med i avlastningsbältet om man tänker efter?
 
Jag har ingen aning om hur designern tänkt (eller om det bara är en detalj i konstruktion eller utseende). Men passar det där att ha skåran över kammen så är det ju bara en fördel.

Okej, jag förstår.
Men om jag har förstått det rätt så skall bältet placeras som jag beskrev i det övre inlägget?
Dvs hälften av bältet på kammen och hälften "utanför / över" kammen?
 
Om du ska hänga upp byxorna eller bära tyngd uppifrån är två olika saker.

För min del är det inte så stor skillnad, i bägge fallen handlar det om att hitta en placering strax ovanför den bredaste punkten av höftområdet. Annars kommer det att glida förbi höften och man tappar byxorna/höftstödet.
 
Stirra dig inte blind på hur det "ska" vara. Ladda ryggsäcken full med ungefär den tyngd (och den tyngdfördelning) du tänkt bära och pröva dig fram genom att nästan helt lossa på axelremmarna och känna efter, i vilket läge du kan bära skönt med nästan bara höftbältet.
Visst stämmer det grovt, att bältet som bäst hamnar med ca halva höjden över de främre höftkammarna, men bälten är olika konstruerade och våra bäckenben (och inte minst svankar) ser väldigt olika ut.

En sak ingen har nämnt är att man också bör tänka på höftbältets lutning i horisontalplanet. Jag brukar vilja ha det tydligt "framåtlutat", dvs bakre delen betydlig högre än den främre. Då vilar baksidan jämnare mot de bakre delarna av höftbenskanten och kan avlasta stor el av ryggsäcksvikten på den mer eller mindre uttalade "svanken", utan att klämma om rumpan och hämma höftledernas funktion.
Detta gör i o f s mer nytta ju mer svank man har, men är ju värt att pröva och kan faktiskt förbättra gångställningen generellt.
 
Kanske det skåran är tillför med i avlastningsbältet om man tänker efter?

Jag tror det, och även jag tycker det är skönt att vila lasten på höftbenets ovankant, så ena vadderingen på benet, andra ovanför med en Kajka.

Med en lägre position, i Kajkans fall med båda vadderingarna på benet, så får man dra åt så jäkligt för att lasten ska sitta stadigt. Inge skönt vare sig för rörelsefriheten eller blodflödet :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.