hur mycket vatten

Hur mycket vatten brukar ni ha på cykeln? Om man tex. ska cykla genom mellanöstern, säg Iran, eller öknen i afrika, hur lätt är det att få tag på vatten längs vägen där? Brukar ni ha någon form av vattenrenare? Nu förutsätter jag att man campar och behöver extra vatten till matlagning osv

vad är bästa att ha vattnet i? en stor dunk eller dela upp i mindre små och lägga i alla väskor?
 
Håller du dig i ME öknar till Karavanstråk är det aldrig mer än 2 nattmarscher mellan oaserna, det cyklar man lätt på en, utom i sandstorm. Sahara har jag bara nosat på och flugit över, men i princip kan man aldrig ha för mycket vatten med sig, men viktigast är att veta var nästa vattenhål är. Vatten bör du dela upp på många flaskor, läkage är bara en sak att fundera över. 1,5 liters läskflaskor finns det cykelramshållare för hos t ex Globetrotter. När vi cyklade i Syrien hade vi 4,5 l på ramen och 6 l till i väskorna, samt visste var vi kunde fylla på, bra vatten. Filtrering och kokning är klassiska metoder vid tvivelaktigt vatten. Solrensning är en bra lat metod. Men även den slutar fungera i sandstorm.
Med bra förberedelser går de flesta resor nästan efter plan. Målet är alltid att komma fram.
 
Hur mycket vatten brukar ni ha på cykeln? Om man tex. ska cykla genom mellanöstern, säg Iran, eller öknen i afrika, hur lätt är det att få tag på vatten längs vägen där? Brukar ni ha någon form av vattenrenare? Nu förutsätter jag att man campar och behöver extra vatten till matlagning osv

vad är bästa att ha vattnet i? en stor dunk eller dela upp i mindre små och lägga i alla väskor?

Cykla du i mer bebodda trakter räcker det med några PET-flaskor med vatten. Det är bara att fylla på den vid varje tillfälle som man kan. Räkna med 5-6 liter så klarar du dig långt.
Cyklar du på mindre bebodda platser behöver du mer och då speciellt när det är varmt. Jag hade 35 liter på cykeln när jag cyklade genom be obebodda områden i Sahara. Det blir tungt efter ett tag.. Har du en mindre mängd vatten så funkar det bra att ha det i PET-flaskor men med större mängder tycker jag att det är bättre med dunkar. Hade två stycken 12-liters dunkar + en några PET-flaskor när jag cyklade i Sahara.
Nu är jag i Kazakstan med cykeln och då använder jag bara flaskor för vattnet. Du kan lätt last på 10 flaskor med vatten på en cykel om det behövs.

Har använt filter, reningstabletter, jod eller kokt vattnet under mina turer. Tycker det är enklast att dricka tee regelbundet och vill jag ha vatten så häller jag i jod i vattnet. Smakar illa i början men jag började att gilla smaken efter ett tag :)

/Stellan
 
Om du cyklar dom mest civilserade vägarna till t.ex. Sydafrika eller till Kina så är det aldrig mer än en dags cykling mellan orterna. Dyker det upp en sandstorm eller någon annat oförutsett hinder så de vägarna också någorlunda trafikerade och du har möjlighet att lifta i nödfall.

Om du väljer andra vägar så finns naturligtvis ingen gräns på hur långt det kan vara mellan vattenhålen - du kan säkert cykla i ett år utan att se en människa om du väljer väg därefter, och då behöver du såklart en omöjlig mängd vatten. Innan du ger dig ut på en vägsträcka som du misstänker kan vara glest befolkad så är det absolut bästa att helt enkelt fråga lokalbefolkningen i den ort du då lämnar, hur långt det är till nästa vattenhål, plats med mat etc. - fråga minst ett par tre stycken personer, framförallt om ni inte pratar samma språk. Använd också karta, men lita inte mer på en karta än på lokalbefolkningen för något som står märkt som en ort på en Michelinkarta kan vara en nedlagd ort utan vare sig folk eller vatten.

Kortfattat: det går inte att säga hur mycket vatten du behöver innan du vet exakt resrutt.

Jag kan för övrigt rekommendera att du inte använder ngåon typ av vattenpåsar, då de flesta ger en riktigt obehaglig smak av plast till vattnet - framförallt om de värms upp under dagen. PET-flaskor, aluminiumflaskor etc. är instället det bästa.

Vattenrenare: UV-ljus, pumpfilter eller klortabletter (Micropur forte) - alla funkar för sina ändamål. Pumpfilter är det enda du behöver om det finns risk att vattnet är smutsigt. UV-ljus och klortabletter behandlar bara vattnet och tar bort bakterier etc., men gör inget åt smuts.

Hur mycket vatten du behöver på en dag beror också på din cykelstil - om du tar paus mellan 11-16 på dagen så skippar du den mesta värmen. Äter du couscous istället för pasta så krävs mycket mindre mängd kokvatten. Du kan även behöva vatten för att t.ex. väta en huvudbonad, vilket är rejält skönt i ökenhetta. Den torra luften tar snabbt med sig vattnet från huvudbonaden, som i sin tur kyls av rejält. Lika skönt är det att doppa t.ex. cykelskorna i vatten när tillfälle ges.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.