Hur långt fram på året är det isklätter säsong i Norge?

Hej,

Åker till Norge i Påsk för att klättra is och/eller alpinklättra. Jag har nu studerat väderleksrapporter och insett att det skall vara ganska varmt framöver på många ställen. Jag har då funderat på hur länge det generellt sett brukar gå att klättra is i Norge?

Vi kommer att åka till någonstans kring Jotunheimen, planen var först Valdres dalen, men där såg det ut att bli riktigt töväder. Så nu är det snarare mot Vang och Tyinkrysset eller norra Jotunheimen. Tips, idéer?

Jag förstår att is smälter när det är varmt och att det varierar från säsong till säsong och område till område m.m. Men behöver tips på områden som är vettigt att åka till!

/Karl

Självupplevt är bäst

Nu kan jag svara själv!

Runt Fagernes och söderut var isklättring helt uteslutet, vilket kanske är självklart. Precis söder om Jotunheimen, runt Vang och Beitostölen, var det något sent att klättra is i början på april. De längre lederna såg slitna ut och inte inbjudande, vi gav oss på en, men firade av efter en halv repa då isen inte direkt ingav förtroende. Men fall på nordsluttningar fungerade ganska bra och vi hade två fina dagar med klättring i Vang där isen kändes helt okej. Dock är våren verkligen på frammarsch nu!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips