Hur är vägen mellan Tjäktja och Nallo?

Tänkte vandra från Abisko till Nikkaluokta via Tjäktja-Nallo-Vistas vecka 36. Vägen mellan Tjäktja och Nallo kan ju vara besvärlig så nu undrar jag om någon som gått där nyligen kan meddela hur det var.

/Hälsn. Neta

Anonym från gamla forumet

Gäst
Tjäkta - Nallo

Hej...
Jag gick från Tjäkta till Nallo för ca tre veckor sen...det var tuffare än jag trodde, men det berodde nog på väderförhållandena, snön vräkte ner plus att jag hade hund med tunga klövjeväskor med,hon tyckte väl inte att det var så roligt men det gick. Efter passet var det en del skumma snöfält som var svårt att undvika att gå på ( lättja, ville undvika stenskravlet),lätt att gå igenom på kanterna var det i allafall *ler*, men det gick bra.
Så Grundsten´s bedömmning enligt guidebok att det var en lätt vandring, det håller jag inte med om.
Björn O.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Bestigningstips i närheten

Hej !

Om man vill undvika tråkig dalkrypning så kan jag bidra med följande (igen).Med risk för att verka tjatig så måste jag än en gång propagera för toppen 1997 m.ö.h, av tradition kallad Sielmatjåkka.Belägen norr om Nallo. Den toppen ger en helt enorm utsikt som är mycket mer alpin än från sydtoppen. Man ser 1300 m ner i Vistasdalen, man ser den skarpa Kugghjulskammen och Takglaciären på lagom
*stage-divingavstånd*. Dessutom ser man det mäktiga Sälkamassivet och de brutalt uppspruckna glaciärerna nedanför (nån av Bossusglaciärerna). Man ser dessutom syd och nordtoppen och de närbelägna, mycket vassa topparna.Det är första gången en utsikt gjorde mig tårögd, och det säger en del.När man bestiger denna top går man en bit efter färdvägen mot Tjäktja och den såg inte speciellt skoj ut med långfärdspackning.Däremot lockar färdvägen mellan Alesjaure och Nallo mig, via nån av glaciärerna (fast det blir efter avslutad glaciärkurs förstås)
Hälsar, Mats, Umeå

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips