Höjd på plattorna?

Ska nu äntligen till att montera ett par telisbindningar på mina Scott Santiago, men hur höga plattor är rimligt egentligen.
Jag funderar på följande:
Höga plattor är bra på smala skidor - lättare att kanta etc. Men på breda skidor som Santiagon? Behöver man så höga plattor då? Tillför de något eller tillför de bara en marginel vikt, samt hur blir det med belastning på knäna etc?
Ja vad tror ni?

Höga plattor vs. låga plattor (och ja höga resp låga är relativt så kom med mått förslag)

Santiagon är dryga 80mm i midjan har jag för mig. (rätta mig om jag har fel, orkar inte leta)

I så fall är G3:s vanliga plattor, 15mm tror jag dom är, lagom. Det är vad jag har kört med de senaste åren. På skidor från 70 till nuvarnde 83 och 91mm i midjan...
Högre plattor känns skumt i lössnö och vingligt att gå på stighudar med.

Edit: Rättstavning är svårt...

[Ändrat av Jonas P 2005-11-17 kl 15:18]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det är nog mycket efter tycke och smak. Valde själv att ha 20mm plattor till mina Blizzard Titan (120/82/105) vilket jag själv tyckte kändes bättre än ett par lägre när underlaget blir hårt. Har inte märkt någon större negativ skillnad mot lägre när jag går med stighudar.

/John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips