Höga kustenleden på vintern.

Tja, första inlägget här och letar efter lite åsikter kring min planerade påsktur längs höga kusten leden. Har fått ihop 4 hela vandringsdagar så jag tänker att en lämplig tur blir etapp 8-13 dvs Docksta/Skuleberget till Örnsköldsvik. Det är ca 5 mil så det tror jag ska gå bra.

Min stora fundering är om jag ska gå med snöskor eller med mina nyinköpta tegsnässkidor. Jag har gått min beskärda del med snöskor och vet ungefär vad jag kan förvänta mig men skidorna är som sagt nyinköpta och jag har inte hunnit prova dem ordentligt än.

Är det någon som har några åsikter om vad som är lämpligt? Jag tänker att det är gott om snö där nere så att antingen snöskor eller skidor behövs.
Är det mycket slingriga stiga och backigt tror jag snöskorna är bättre än de långa skidorna.

Ja det är slingrigt och backigt men det är mycket lössnö jag misstänker att tegsnäsarna bär bättre än dina snöskor om de inte är rejält stora du lär även väga mer än normalt med packning.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det får bli snöskor och en liten pulka att dra det tyngsta på. jag fick inte ordning på skidorna. De är hemskt bakhala så det kommer nog inte fungera så bra.

Ja nu lär snöskor fungera bra nu när det har varit en blida som har gett lite skare, bra medan det är fruset på morgonen på eftermiddagen kan det vara blötsnö. Pulka blir bra då du får mindre vikt på snöskorna.

Bakhalt brukar inte vara problemet med tegnäsare utan mer att det klibbar(om du inte har ett par med nylon belag). Jag upplever att jag tar mig längre sträckor på skidor än med snöskor men branterna är värre på skidor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips