Hjälp mig! Vad är detta? Jaktfalk?

Hej alla medlemmar. Här i Ystad, Skåne hittade jag en rovfågel på grannens tak mitt under rådande snöfall. Jag är verkligen inget bra på fåglar men gissar att det är en falk av nån sort, men det känns konstigt att en jaktfalk (stämmer bäst överens med beskrivningen) skulle finnas här när den lever mest i fjällområden.

Jag postar en bild på fågeln. Tyvärr är den inte världens skarpaste men jag hoppas att ni kan avgöra vad det här på täckning o s v.

Fågeln:
http://bildplats.se/image/view/4084
http://bildplats.se/image/view/4085

Tack på förhand!
Hanna

Påminner mycket om en uppburrad ung duvhök. Jaktfalkarna jag sett var slankare och knäade aldrig så mycket även när det var snö i MÖ.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Påminner mycket om en uppburrad ung duvhök. Jaktfalkarna jag sett var slankare och knäade aldrig så mycket även när det var snö i MÖ.

Tack för ditt svar!! :) Har tittat på duvhök nu och det är nog som du säger, känns bra att det inte är en falk då det stod ngnstans att de flyttar under vintern och då skulle den här ju vara på helt fel plats

Det är en ormvråk. Vita bröstbandet typiska karaktär för ormvråk (kan dock saknas på vissa individer, dock ej här).

Jaktfalk kan mkt väl ses här i södra Sverige under vintern då individer från norr drar sig ner till våra trakter, ofta kustområden för att övervintra. "Din" fågel dock en ormvråk..

:)

Mvh
Jonas

Tack för ensningen, då bör den klara dagens väder bara den får tag på lite as. Den ormvråk jag kännt bäst slutade sina dagar på en vägg i flycktmontage.

Det är ju dåligt med bröstband på den här.

Bilagor

• IMG_0360_2.jpg
    IMG_0360_2.jpg
    48.6 KB · Visningar: 617
Det är ju dåligt med bröstband på den här.

Ja men det syns...litegranna.:)
Bröstband ingen riktigt bra benämning egentligen, man anar på din (seaobservers) fågel ett ljusare fält på nedre delen av bröstet.....det ljusa fortsätter dock ner mellan benen, vilket gör det lite otydligt som "band" betraktat... :)

På Hannas bilder är det tydligt dock!

I fält är det dock ofta en bra karaktär på ormvråk, de flesta har mer eller mindre tydligt sådant band...:)

/Jonas

Litta är ju nästan intet ;)
En dum yngling prövade sitt mausergevär 1931. Han fick som straff betala monteringen, ett par års fickpengar enligt historien.
Död är absolut oftast.

Litta är ju nästan intet ;)
En dum yngling prövade sitt mausergevär 1931. Han fick som straff betala monteringen, ett par års fickpengar enligt historien.
Död är absolut oftast.

Personen i fråga får vara "glad" med att året inte skrevs 2013 när mausergeväret avlossades mot vråken....hade vart betydligt mer kännbar påföljd misstänker jag :)

/J

Hur är med med additionskunskaperna? Är ens 2013 möjligt? Förutsättnngarna var 10 1931.....
Men rådjurs och hjortslaktrester hittar man ofta på landet under broar, så även i går. En flock råkor lyfte från gratismålet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips