Hjälp mej välja rulle!

Nu har jag bestämt mej att prova flugfiske med lite tyngre utrustning. Spöt har jag fixat. Det blev ett begagnat 4-delat Loop Yellow line 9-10 14'0´´. Nu har jag kommit till det delikata problemet att välja rulle. Här skulle jag vilja ha massor med tips och synpunkter. Rullar är inget som jag bekymrat mej om tidigare, utan bara fiskat på med min SA. Priset bör inte vara högre än för spöet, dvs 1400:-
 
Det vimlar...

av begagnade rullar för detta fiske.

Det handlar ju då nästan uteslutande om bromsade rullar.

Har själv sovrat marknaden på rullar för klass 8-9 och upptäckte att många dyra rullar med goda namn, vägde på tok för mycket och var ocentrerade, konstiga svichljud på varje rullvarv och en del bromsar var påtagligt ryckiga och rymmde dåligt med backing.
Förbaskat konstigt och ruggigt dyra var dom.

Mitt val föll på en LA japanare Okuma Integrity 8/9, som med sitt ringa pris 800:-, utklassade det mesta.
Inte en tillstymmelse till glapp, ocentrering, eller ryckig broms.
Bromsen är dessutom mycket lätt att justera, medan fisken rusar, exakt som du vill ha den.

Denna rulle finns i en större storlek också 9/10.
Gå in i närmsta butik och jämför den, med vad som helst, lyssna inte på försäljaren, snurra hjulen i båda riktningarna och känn själv.

/Björn
 
Det var kul att höra ngt. positivt om Integrity. Själv har jag inte (ännu !) känt på den rullen, men mer eller minder uteslutit den på grund av en tillfällig bekantskap med Okuma Airstream som jag trodde var något av en lillebror till Integrity. Jämförelse av Graips beskrivning med mina erfarenheter visar dock på att rullarna inte alls kan jämföras. Min upplevelse av Airstream är att den gnisslar, skevar, spolen tar i huset, bromsen tar ojämt, mm. Möjigheten finns förståss att jag träffade på ett måndagsexemplar, men jag blev iaf. rejält avskräckt. Detta skall nu botas genom ett besök på Blixtsport (Umeås fiskeutrustnings-mecka), där Okuma skall få en andra chans!

Finns det någon fler rulle jag bör fingra lite extra på ?
 
Du har helt rätt...

det är även min erfarenhet av Airstream och Visions motsvarighet i detta prissegment 400:- - 500:-.

Integrityn skall jämföras med rullar mellan 1500:- - 2000:-, tycker jag.

Det är dessa rullar du ska be säljaren plocka fram, för en jämförelse.

/Björn
 
Några rullar...

som jag tittade på, fast nu i en storlek större, för din räkning.

Scierra XDA 9-11 265g 1790:-

Guideline LPX4 253g 1880:-

Vision VR 9-11 253g 1595:-

Okuma Integr 10-11 208g 900:-

/Björn
 
Intressant jämförelse! Jag kikade faktiskt på bl.a. en integrity idag. De hade inte någon i rätt klass, men den verkar onekligen intressant! Relstivt lätt dessutom, även om försäljaren påstod att kundernas enda klagomål är att den är tung!! Vet inte om det är i jämförelse med ngn plastrulle... Det spelar iallafall ingen större roll, för det lär nog bli en integrity tillslut.

Mkt tacksam för tipset!
 
Det är nog så...

, folk jämför med billiga grafitrullar.
De flesta har nog aldrig ens hållit, i en Evotec od.

Om man bara är ute efter låg vikt och pris, så är det inte lätt för dessa linklasser, åtminstone om man vill ha några meter backing också.

Ett alternativ, är att köpa en gammal begagnad laxrulle, billigt och borra bort så mycket material man törs.

Men föredrar man den smutta feelingen i en modern LA-rulle, är det nog bara att betala vad det kostar.

/Björn
 
rulle

hej
redington har en storspolad rulle klass 9-10 som verkar okej tror att priset är ca 1200 jag ska köpa en själv inom kort
skitfiske
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.