Köpråd vadare! Hjälp

Hej! Jag har nyss börjat flugfiska och ska snart sticka iväg till arjeplogsfjällen och fiska lite. Inför den resan tänkte jag passa på att köpa mig ett par vadare. Nu till problemet! jag har lite pengar och noll-koll på vad som är bra respektive dåligt med de olika vadar typerna. Det jag har läst mig till är ju att andas-vadare egentligen har alla fördelar och inga nackdelar förutom att det inte passar min plånbok just nu. Därför har jag kollat på nylon/pvc vadare och neopren. Eftersom jag åker nästa vecka så vill jag inte beställa från internet då jag riskerar att inte få dom i tid. Efter att ha ringt rutn o kollat butikerna hemma så har jag dessa alternativ.

Rapala neopren vadare 995:-

abu neoprenvadare med pvc från midjan och upp 895:-

kenetics nylon vadare 699:-

Vad skulle ni ha gjort i mitt läge vad är för och nackdelarna? Någon som ni absolut inte skulle ha valt? Hur mycket skiljer det i vikt/plats mellan neopren och nylon/pvc vadare?

Tack på förhand!
 
jag fiskade första åren med lårhöga pvc vadare för små pengar, har kvar dom och slänger med dom i ryggan när jag vandrar, väger inget, bra komma-igång-grejer
 
jag fiskade första åren med lårhöga pvc vadare för små pengar, har kvar dom och slänger med dom i ryggan när jag vandrar, väger inget, bra komma-igång-grejer

Okej ja hur länge klarar man sig på höftvadare egentligen? Fattar att man klarar sig till låren :). Men tycker ni att man blir begränsad många gånger när man bara har höft vadare?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.