Lite hjälp med utrustning?

Lite hjälp med fiskeutrustning?

Tjena.
har inte fiskat tidigare men tänkte börja för att det kan va skoj o grilla en fisk om man är ute på vandring eller ute och kajakar lite.
Har kollat på julas fiske sett lite och varigt inne på clas ohlson och kikat men vet inte riktigt vad som är good shit eller halvbra i alla fall, tänkte ett pris runt 500 lappen med ett par drag och en extra lina.

några exempel på frågor som man ställer sig när man kikar runt är :

hur många kullager ska man ha?
vad är betesvikt?
hur stor firre kan man ta upp?
hur lång spö ska man ha?
vilken typ av spö ska man ha?

man kan nog säga att jag inte vet speciellt mycket om fiskeriet
--------------------------
When in doubt, poke it with a stick
//Simon
 
Jag köpte ett Ron Thompson-set till mina flickor för 2 år sedan och dom funkar riktigt bra. Det är ett 7-fots RT-spö med betesvikt 5-20 gram och en Okuma-rulle med 0,25mm lina. Jag hittar inte det setet på nån internetbutik just nu men det kostade omkring 400kr.

Nuförtiden får man riktigt bra set för 500kr, det är inte som för 10-15 år sen när det bara var skräp i dom prisklasserna. Köp ett fiskeset för en femhundring och ge dig ut på fiske! Blir du riktigt biten är det bara att byta upp sig eftersom intresset växer. Om du inte blir biten så är det bara 500 du slängt bort.......
 

Cannonball

Gäst
ABU har ett set som heter superb 7fot eller nåt sådant,med haspel rulle och kork grepp, kostar mellan 300 och 400kr beroende på var du hittar det, betesvikt 10-30g, 7fot är en ganska vettig längd om man ska ut i båt / kanot tycker jag. Hur stora fiskar du kan ta upp på det vet jag inte, men min bror tog upp en gädda på 12kg på ett betydligt sämre set... (han fick ju drilla den länge!)
Köp ett 25g Abu Atom koppar och en vibrax spinnare strl 4, så har du både gädda och fina aborrar! :) Ska du ha med det på vandring så kanske du ska kolla på ett teleskop spö...
 
Hur stora fiskar man kan dra upp beror på många olika saker, priset på utrustningen är väl det minsta, mycket hänger på fiskaren hur han/hon hanterar utrustningen och tröttar ut fisken innan håvningen. Samt fur bra fisken sitter på kroken.

Antalet kullager är inte mer än att rullen går mjukare, den rulle jag tagit mest fisk på var en Daiwa Jupiter 7 eller 8 och den hade bara ett glidlager... Mitt senaste köp en Okuma Alumina UL rulle har 8 kullager, men inte får jag mer fisk för det...

Betesvikt är hur mycket det som du kastar med väger, ska du fiska i fjällen skulle jag rekomendera en utrustning med rekomenderad betesvikt på runt 7-30 gram,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Ahvenet Vi metar för lite Fiske 32
Eric97 Ska börja vertikal fiska. Har lite frågor. Fiske 4
Patriksg Köpte lite drag. Fiske 16
-Patric- läste lite gamla inlägg.. Fiske 5
LOOP32 Första fiskedagen(vet lite sent men ändå) Fiske 0
flugfiskarn r bli lite dött här inne.. Fiske 6
OscarD Hjälp! Öringfiske i fjällen Fiske 5
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
friluftsrookie Hjälp mig hitta en bra och packbar flytring! Fiske 12
Molngrabb Hjälp en nybörjade med utrustning! Fiske 2
jonathan.molin Köpråd vadare! Hjälp Fiske 2
speedy hjälp med fiskevandrig! Fiske 5
mikano Fiskevandring Helagsområdet -08 *hjälp* Fiske 1
misenos Vill ha hjälp att köpa UL haspelrulle och spö Fiske 14
vuogga HJÄLP ANG: Vildmark fiske som gick på TV...... Fiske 4
Sweeper Hjälp med val av fiskeplatser i Dalälven... Fiske 2
schizo Flugfiskeset - Nybörjare - hjälp Fiske 13
Malindo Wader-boot: hjälp till i vâr produktutveckling! Fiske 40
maskon Hjälp mej välja rulle! Fiske 8
jenkka hjälp mig flugfiska i keb-abisko Fiske 6
Ahvenet Havsöring - utrustning och teknik Fiske 150
Calle94 Köptips utrustning gädda Fiske 21
AndersA68 Ny utrustning Fiske 40
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fiske 7
gregerjohansson Flugfiske-utrustning? Fiske 6
forstheim Utrustning för "rookie".. :=) Fiske 11
grodanbolle UL utrustning? Fiske 13
M.Gustavsson Loop utrustning?! Fiske 1
avslutat_medlemskap_2012 Utrustning Fiske 8
Begagnade utrustning? Fiske 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...