HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)...

Just hemkommen efter en tur i Teusadalen, Bra väder å för övrigt fantastisk tur om det inte vore för dåliga skidskor.

Mina gamla Alpina ger mig trötta fötter å dom är konstant konstant blöta trotts impregneringar och möjlighet till torkning på kvällen.

Tar gärna emot tips på en känga (BC) i stor storlek, å det är där problemen börjar.

Jag behöver en sko med innermått på ungefär 330 mm (stl 50) eftersom min fot mäter 312 mm.

Är det nå´n där ute som har nå´t tips?

Rossignol BCX-7

Hej!

XXL i Barkaby hade Rossignol BCX-7 för 495:- för 1-2 månader sedan i stora storlekar... 50 vet jag dock inte men kan vara värt att slå dem en signal och fråga om och i så fall vad som finns...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kanske Lundhags...

...modell Guide BC. Trevlig med cellgummifot och löstagbar filtladda. Lundhags kan ju göra custom made kängor (har själv fått kängor anpassade av dem) så det kan vara lönt att kolla med dem kanske..?

//J

Tack för tipsen.

Lundhags är förstås ett alternativ då jag låtit dem göra vandringskängor åt mig.

Har dock hittat en pjäxa (Alpina T5) till bra pris som jag skall beställa och syna i sömmarna. Pjäxan måste förmodligen kompletteras med ett värmande överdrag.

Skidsko

Jag är än så länge väldigt nöjd med mina Madshus Glittertind BC.
Sitter perfekt på foten och har sidostöd nästa som en slalompjäxa utan att vara för stel. Väldigt bra om du vill göra telemarkssvängar.
I början på veckan gick jag 7 timmar i vidriga förhållanden. Nollföre och meterdjup snö som inte bar alls trots ganska breda fjällskidor. Det enda som var torrt efteråt var mina fötter :).
Jag har dock inte långtidstestat dem måste jag erkänna.
Kanske inte finns i storlek 50?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips