Hjälm med på flyg

Skall snart åka på skidsemester till Italien. Vi flyger ner och min fråga är vad man gör med hjälmen??

Cykelhjälmar har man ju hört att dom är dålig (direkt farliga) efter en hårdare stöt. Fungerar det på samma sätt med en skidhjälm? Vet nämligen inte om man törs stoppa hjälmen i pjäxväskan i bagaget . Man har ju hört hur flygpersonal behandlar väskorna. Kastas hit och ditt. Eller blir man tvungen att ta hjälmen i handbagaget för att ha en hel hjälm när man kommer fram????????

Tacksam för ett svar.
/Daniel

Handbagaget rekomenderas

Jag brukar ta hjälmen som handbagage även när jag åker till buss alperna så vid flygresa ser jag det som en självklarhet. Den lilla uppoffring det innebär att bära med sig hjälmen tycker jag är värd försäkran om att den är hel vid ankomst. Sen hoppas jag att det inte finns något land som anser att en hjälm skulle kunna användas som vapen, då får du nog checka in den. Fast det skulle mögligtvis bara kunna hända i eller på väg till USA.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag hade hjälmen i pjäxväskan tillsammans med pjäxorna och hade hela väskan som handbagage när jag flög till Frankrike i nyår.

Jag jobbar inom flygindustrin, och har lite insyn i just bagagehantering. Mitt råd är:

TA HJÄLMEN I HANDBAGAGET!

Och använd hårda väskor till allt du checkar in.

/Håkan

hjälm på lfyget

Hej!

Ta med den i handbagaget!!!!!
Så kan jag ju också bekräfta att en skidhjälm precis som cykelhjälmar inte ger lika bra skydd efter en stöt. Den stöten behöver inte vara kraftig för att hjämen ska ta lite skada. Efter en vurpa modell större där hjälmen har fått ta ganska mycket stryck bör man byta hjälm. Det är inte säkert att den håller nästa gång.

Anna

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips