Hemavan / Tärnaby - Tips på aktiviteter?

Hej!

Jag och två vänner ska spendera 5-6 dagar kring Hemavan och Tärnaby nu till veckan. Än så länge är inget inplanerat förrutom en topptur till norra Sytertoppen.

Skulle bli jätteglad över lite tips på friluftsiga aktiviteter i området..

Typ trevliga dagsturer, bra fiskevatten, paddling, grottbesök, toppturer, vackra utsiktsplatser osv..

Just nu googlar jag lite efter fiske på norska sidan samt besök på någon glaciär

Ett sådant stort och orört fjällområde måste ju bjuda på massa smultronställen.

mvh. Sven

Mycket gott

Hej
Ta dig till sportbutiken i tärnaby. där får du massor av tips. Turistbyron finns också,
Åk till grottorna i kåtaviken, åk till svartisen eller oxtindan i norge. Dessutom finns det fina badplatser i grytor i älven nära. Jag kommer inte ihåg vad de heter. Finns också en rensamlinngsplats som är värd att besöka.
Dessutom många fina fiskeplatser.
Jag skall upp v30-31
mvh
ht

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tusen tack för tipsen! Bra tips som jag ska kolla upp! Grottorna i Kåtaviken gör jag gärna ett besök i!
Skriver mer i denna tråd efter resan ifall jag hittat något nytt spännande besöksmål/aktivitet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips