Helt självstagande 1-manstält

Vad finns det för enmanstält som är helt självstagande? Alltså inga stödlinor eller pinnar.
Hittar bara Hilleberg Unna men det borde väl finnas fler? gärna lite billigare också.
 
Tarptent Scarp 1, som trots varumärket är dubbelväggigt, kan göras självstagande med en extrabåge. Väger då ca 1600 g, kostar 3450 kr (plus beställa-från-USA-kostnader).

http://www.tarptent.com/moment.html

scarp1_1.jpg

Foto: Tarptent.com

Tarptent har också ett par enväggiga tält som kan göras fristående - Moment och Rainbow.
 
Scarp 1

Jag köpte ett Scarp-1 för några veckor sedan.

Betalde ca 3300 kr med alla avgifter som dollarn stod i kurs då. Köpte även extra-bågarna. Dessa gör tältet självstadgande och är lätta att montera. Jag har dock endast provat dem hemma i vardagsrummet. Ett litet "aber" visade sig vara att tältets huvudbåge lutade mot kortsidan ca 15 grader när jag monterat extra bågarna. Men med lite justering via de spännen som de fäster i så kan jag rätta till det hyfsat. Helt perfekt blir det säkert om man bara klämmer dit två tältpinnar i centrumfästena på kortsidorna.

Jag provade tältet på riktigt i helgen på skånska Göingeåsen. Rätt hårdfrusen snö ca 20cm på marken och tempen kröp ner till minus 10 på natten. Jag hade dock ej med extrabågarna (tvärr, viktsnål och "dum"). Det gick ok med de ordinarie pinnarna som är rejäla i förhållande till vikt. Men att få schysst spänning i yttertältet när de ska fästa endast i snö var inte uppnåeligt. Jag hade bara toppventilerna öppna och det blev fint med kondens i innertältet. I.o.m. att yttertältet (som bär upp innertältet) därmed säckade lite så fick jag mig ett par blöta kyssar under natten (låg iofs på dubbla liggunderlag också).

Allt som allt är jag riktigt nöjd. Tältet är sjukt lätt att smälla upp och väger inte mkt för ett rejält 4-säsongstält för 1-man. Kondensen verkar dock ofrånkomlig (som i de flesta småtält på vintern?).

Jag sömm-tätade både in- och utsida på yttertält, vilket rekomenderas.

Har ingen erfarenhet av Hillebergs 1-mannatält, men Scarp 1 är billigare och lättare. Dessutom överlägset Akton, som var mitt andra alternativ, i utrymme. Fint med dubbla absider!

Jag kommer återkomma med mer utförlig recension+bilder här på forumet.

/M
 
KNott cóch drivsnö

Ser ju bekvämt ut, men hur blir det med knott och drivsnö när det är en stor glipa till marken?
 
Snö och småkryp

Inga problem med smådjur: Innertältet är av nylonväv och delvis nät (längst upp på sidoväggarna).
Snö: glipan till marken är inte nämnvärt stor, men visst där finns några cm. Denna är dock mindre än på föregående upplaga av Scarp 1. Slår man upp tältet på vanlig mark så täcker gräs och annat nog upp fint. Sen medför glipan ju ytterligare lite ventilation. Jag skuffade personligen upp lite snö längs med en del av ena absiden där det var lite luft pga ojämnheter i skaren.

/M
 
Ja, det var definitionen av mesh som jag var nyfiken på. Är det ett sånt där nät som består av en massa massa små dörrar för knotten att gå in igenom? :)
 
nätet i mitt scarp 1 verkar definitivt adekvat, inga knott eller andra störiga typer kan nog ta sig igenom där. visst beskriver tarptent "nätet" på sin sida, som om det ska hålla flygfän i shack?
 
glipa

hej!

kollade också på eos 1 när jag skulle köpa 1-manstält. minns inte riktigt vad det väger. men det jag minns är att glipan mellan yttertältet och marken i absiden såg Riktigt stor ut. Annars är det säkert ett fin tält, och priset är ju inte fel!

/M
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.